onsdag 18 februari 2009

TV-serier

Jag lyckades få Maken att sitta med mig och titta på nya serien på trean igår, The Mentalist. Han var inte helt såld och det var väl inte jag heller. Jag gillar dock konceptet och kommer att ge serien ett par chanser till. De frågar flera gånger om han är ett medium och han svarar varje gång att han bara är bra på att läsa människor.

Dessutom gillar jag killen i huvudrollen, Simon Baker. Jag var omåttligt förtjust när jag såg i trailern att Stephen Culp var med i serien, men det verkar inte direkt som om han kommer att vara med vidare i serien...

Om en vecka, den 25/2, startar en serie på TV4 som heter Lie to me. Den verkar också intressant. Tim Roth har en av huvudrollerna, bara en sådan sak! Jag tycker att han är bra och ser fram emot vad han kan göra med serien. Om jag har förstått det hela rätt är de båda serierna lite lika varandra, man läser kroppsspråk och ansiktsuttryck för att få fram misstänkta gärningsmän.

På TV4:s hemsida kan man bland annat läsa följande om serien:
Dr Cal Lightman (Tim Roth) har en ovanlig förmåga, han är expert på att läsa människors kropps- och ansiktsuttryck och ser omedelbart om någon ljuger. Cal kan avslöja de djupaste hemligheter och lösa de svåraste fallen genom att analysera en persons ansikte, kropp, röst och tal. När någon rycker på axeln, roterar sin hand eller höjer sin underläpp vet Lightman att personen ljuger.

Genom att analysera ansiktsuttryck kan han läsa av en människas känslor - från dolda förbittring till sexuell attraktion och svartsjuka. Men Lightmans vetenskapliga meriter är både en välsignelse och en förbannelse. I privatlivet lurar och ljuger familj och vänner för varandra precis lika mycket som brottslingar gör, vilket kan bli väldigt påfrestande för Cal.
Serien är ny, det har bara gått fyra av tretton avsnitt i USA. Vi får se vad som händer med den, men det är i alla fall kul att det kommer lite nya serier!

Hmm... Lie to me börjar den 25te... Samma dag som Maken fyller år ju! Skönt, då är det snart slut på hemlighetsmakeriet. Det ska bli så kul!

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar