onsdag 25 februari 2009

Kulturfyran: Romantik och kärlek

Kulturfyran denna vecka spinner vidare på nyheten om Victoria och Daniels förlovning. Eller eklatering kanske man borde säga, det är ju en kunglighet! :)
1. Har du varit förlovad?
En gång och jag gifte mig även med mannen ifråga. Vi bestämde oss mycket prosaiskt för att förlova oss, men sedan överraskade blivande Maken mig med att gå ner på knä och fria "på riktigt". Romantiskt.

2. Vilket är ditt mest romantiska minne?
Antingen är det just förlovningsdagen, eller eventuellt vår bröllopsdag. Mycket alldagligt svar, men just dessa dagar svämmade jag över av kärlek till Maken.
3. Vilken är den mest romantiska filmen eller boken?
Stolthet och fördom ligger, ännu en gång, mycket högt upp på listan - både som bok och film. Amelie från Montmarte är också väldigt romantisk. Det finns många bra romantiska filmer, det är nog min favoritgenre.
4. Vad betyder romantik för dig?
Bara det faktum att någon (läs: Maken) gör något speciellt för mig tycker jag är romantik. Något som jag vet att han inte gillar, men som han vet att jag tycker om. När han kommer hem med en liten present bara för att. En lugn middag med tända ljus och ett gott vin är också riktigt trevligt.
Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

  1. Aha! Ett riktigt frieri alltså! Jag minns att det blev fina foton från dagen. (Själva vigseln i rådhuset väl?)

    Vem kommer på kulturfyran, är det bloggen du länkade till? Verkar som om det är ngt fler brukar göra, eller?

    SvaraRadera
  2. Maken friade i samband med vår förlovning. 1998. Frieriet som ledde fram till vigseln i Rådhuset 2004 var det jag som stod för. På Alla hjärtans dag (har jag för mig att det var)friade jag medelst ett skrivet meddelande på en lite svart tavla som vi använde till att skriva upp meddelanden på.

    Det var skottår och jag bestämde mig för att det var dags att ta tillbaka initiativet. :)

    Jag tog kort på tavlan där både frågan och svaret syntes, undrar om jag har kvar de korten...

    Kulturfyran kommer från Kulturbloggen, det är en tjej som heter Rosemarie som lägger upp dem. Riktigt kul att klura på dem. Det är flera som gör listor. Kolla in dem!

    SvaraRadera