lördag 21 februari 2009

"Simons 120 dagar"

Jag blundade och valde en bok i bokhyllan som jag inte läst förut. Det blev Simons 120 dagar skriven/ritad av Simon Gärdenfors. Det första jag kan säga är den står fel i vår bokhylla, den borde stå bland serierna. Jag var inte sugen på att läsa en seriebok just nu, så det blev lite fel från början.

Han ritar ganska gulliga figurer och det gör nog att de sex- och drogscener han ritar upp i boken blir ännu mer markerade på något vis. Den är ambitiöst ritad/skriven och jag är ordentligt nyfiken på vad som hände hos de personer som han inte tog med i boken. Han skönmålar varken sig själv eller någon annan, istället är nog det mesta med sanningen överensstämmande. Han lyckas t ex bli mordhotad av en tjejs bror efter en natt i Göteborg.

Jag brukar gilla hans serier, men den här föll ganska snabbt i glömska. Det är en kul idé dock. Så här står det på hemsidan om hans resa genom Sverige:
Jag tänkte alltså göra en lång serie om en resa genom Sverige. Om ni vill så kommer jag hem till er och hälsar på. Vi snackar och äter middag. Jag går en promenad i era hemtrakter. Jag sover på en madrass, bekvämare soffa eller gästsäng. Dagen därpå äter vi frukost, ni ger mig lunch att ta med (mackor i en påse eller något i den stilen), sen åker jag vidare till nästa hem som erbjuder husrum och mat. I vissa fall kan vi komma överens om att jag stannar i två nätter. Efter resan gör jag en serie om det jag upplevt, de berättelser jag hört, de personer som jag träffat... lite som en roadmovie i serieform.
Numera finns den tydligen också på engelska.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Tycker det låter som en spännande bok eller åtminstone ett spännande projekt!

    SvaraRadera
  2. Ja, konceptet är riktigt intressant. Jag skulle aldrig våga göra något sådant själv. :)

    SvaraRadera