fredag 27 februari 2009

Filmrecensioner: "Män som hatar kvinnor"

Idag har Män som hatar kvinnor premiär. Den har varit en av de mest omtalade svenska filmerna på länge och har omgärdats av relativt mycket publicitet. Det verkar dock bli medelbetyg för själva filmen, men överbetyg för både Noomi Rapace och Michael Nyqvist (med betoning på Noomi).

Betyg 3/5 i Aftonbladet, Metro, Expressen, Dagens Nyheter

Betyg 5/6 i Svenska Dagbladet. Recensenten här är i det närmaste lyrisk. I synnerhet när det gäller huvudrollsinnehavarna:
Jag var från början inte helt övertygad om att Michael ­Nyqvist skulle vara rätt som journalisten Mikael Blomkvist och Noomi ­Rapace som datahackern Lisbeth Salander. Men jag ger mig. De är perfekta. Han med sitt lite skrovligt varma yttre parat med en inre kall beslutsamhet. Hon med sin iskalla utstrålning, förstärkt av svart läder, nitar och kajal, men med vreden glödande intakt innan­för skalet. Även resten av ensemblen är mitt i prick.
Jag vill se filmen, men väntar nog lite. Dessutom kan det vara svårt att få bra biljetter i nuläget.


Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

  1. Jag ger nog upp ambitionen till bokläsning och går rakt på filmen! Verkar vara en bra historia i alla fall och som sagt, bra skådespelare.

    SvaraRadera
  2. Se filmen först. Sedan verkar det vara en hel del som inte hinns med i filmen och då kan du läsa boken i efterhand. Och läsa de andra böckerna för att få veta fortsättningen... :)

    SvaraRadera