torsdag 12 februari 2009

Kulturfyran: Pension

Denna vecka handlar det om pensionen i Kulturfyran. Vi gör ett försök att hoppa in!
1. Har du koll på din pension och vet du skillnaden på PPM och avtalspension?
Den enda kollen jag har är att de fonder jag valt (läs: blundat och pekat ut) till mitt pensionssparande har gått ner katastrofalt under 2008. Annars hoppas jag bara att jag kommer att kunna hålla mig borta från kattmaten när jag fyllt 65.
Skillnaden mellan vaddå sa du? Nämnde jag att det inte är jag som är det ekonomiska snillet i familjen...?
2. Har du några tankar om vad du ska göra när du blir pensionär?
Det är ju då jag ska satsa på mitt golfspelande! Nja, det vore i alla fall trevligt med rast och vila. Umgås med Maken och eventuella barn/barnbarn och skaffa en lägenhet i Spanien.
3. Visst råder det åldersdiskriminering i Sverige. Många arbetsgivare sållar bort ansökningar från människor som fyllt 50, ofta till och med från 45. Har du några tankar om åldersdiskriminering, av unga eller gamla?
Inte så mycket tankar kring det, men det är ju fel. En ung person kan ha svårt att få jobb eftersom hen inte har tillräckligt mycket erfarenhet. En äldre person har för mycket erfarenhet. Det är ett ganska smalt spann som är anses lämpliga för arbetslivet och det är synd.
4. I en del österländska länder hyllas visdom och ålder. Dock inte så i vårt västerländska samhälle. När läste du om någon som är 65+ på gammelmediernas nöjessidor? Vem i så fall?
Inte säker, men nog skrev väl tidningarna om Siwan när hon var med i På Spåret? Jag var tvungen att titta efter i AB och det står ju om en del äldre personer, men då företrädelsevis män. Paul McCartney finns där t ex.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

  1. Jo, visst är det så: män får åldras och ändå anses intressanta, men inte tanter/damer/kvinnor.
    Om du har tid och lust finns en ny kulturfyra att svara på:
    http://kulturbloggen.com/?p=7205

    SvaraRadera