söndag 15 april 2012

Receptet från igår...

Middagen igår var jättegod. Potatis- & purjolökssoppa, hämtad från Bonniers kokbok - min husbibel.

Till 4 personer:

1 gul lök
3 purjolökar (jag brukar ha 2)
2 msk smör
1 1/2 l vatten
1-2 tärningar höns- el grönsaksbuljong (boken säger att det räcker med en, men jag tar alltid två, gillar fyllig smak)
5-6 mjöliga potatisar (jag tar ofta ett par extra)
ca 1 tsk salt, 1 krm vitpeppar (jag mäter inte detta utan smakar av)
1 dl visp- el matlagningsgrädde

Gör så här:

  • Skala och hacka löken. Skölj purjolöken och strimla allt det vita och det ljusgröna på dem. Spara ev lite till garnering.
  • Fräs lök & purjolök i smöret. Det ska inte få färg, bara mjukna. Häll i vattnet (boken säger halva mängden, men jag häller i allt) och lägg i buljongtärning. Ställ åt sidan.
  • Skaka potatisen och skiva dem tunt. Lägg i kastrullen.
  • Koka upp och sänk värmen. Koka under lock i 30-40 min, eller tills potatisen kokat sönder och gjort soppan lite simmig.
  • Vispa runt i kastrullen med en stålvisp så soppan blir någorlunda jämn i konsistensen (Maken och P2 gillar större potatisbitar medan jag och P1 gillar när den är mer välvispad). Man kan även mixa med mixerstav direkt i kastrullen. Smaksätt.
  • Blanda ner grädden i den färdiga, varma soppan. Smaka ev av mer. Klar. Garnera ev med purjostrimmor (Om du sparat några. Det glömmer alltid jag).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar