onsdag 18 april 2012

Kvällens middag...

...kommer från Pusselbitarnas kusiner. När vi var hemma i påskas bad jag om tips på maträtter som barn kan tänkas gilla. Jag fick med mig ett recept på Thaifisksoppa:

1 gul lök
olivolja el smör till stekning av löken
1 dl vitt vin (jag tog matlagningsvin)
1 fiskbuljongtärning
2 msk sweet chilisås (jag hade i lite mer)
ca 2 dl vatten
1 pkt mellangrädde (jag tog matlagningsgrädde)
Fisk i tärningar (jag tog tre st styckfrysta torskfiléer, men det kunde nog vara lite mer fisk)

Jag gjorde så här:

Hacka löken och fräs den med oljan/smöret. Häll på vinet och koka upp. Ta en fiskbuljongtärning och smula i, tillsammans med sweet chilisåsen och vattnet. Låt allt koka ihop under omrörning.

Häll i grädden och koka upp igen. Lägg i fisktärningarna och låt sjuda i ca 10 minuter. Jag kryddade med lite salt, peppar och vitlök. På min brors inrådan hade jag även i lite senap, men det var nog för lite eftersom jag inte kände av den alls.

Servera med t ex ris (som du i så fall borde tillagat samtidigt som du gjort soppan)

Om Pusselbitarna gillade? P1 åt upp hela portionen utan snack och sa att han gillade det. Han ville dock inte ha en andra portion. P2 var inte ett fan av den här soppan - heller. Han gillade inte tomatsoppa, inte potatissoppa och inte fisksoppa. Jag börjar tro att det inte är hans grej det här med soppa... :)

Om mami och papi gillade? Jo då, det var gott. Jag ska fundera lite på hur jag kan göra soppan ännu godare och kanske använda lax nästa gång. Maken har inte smakat ännu eftersom han kommer hem sent på onsdagar. Jag är dock lite orolig för hur den kommer att tas emot av honom, fisk är inte riktigt hans grej om man säger så...

1 kommentar: