lördag 21 april 2012

Lördag + middagstips

IKEA-besök med Svärfar och sedan lunch på Bromma Blocks. Pojkarna fick gå runt i leksaksbutiken lite och sedan fikade vi.

Åkte till XXL innan vi åkte hem. Tänkte kolla efter gummistövlar åt barnen, men hittade inga som jag tyckte var snygga och bra.

När vi kom hem var jag ute i trädgården 45-60 minuter och klippte lite grenar. Jag blev sugen på att skaffa - eller hyra - en kompostkvarn för att bli av med alla kvistar. Googlade lite och ska fundera i morgon också. Blocket hade en del.

Middagen var suverän. Receptet hittade jag på Tasteline:

Räkgryta (4 pers)

2 medelstora lökar
1 tsk curry (jag hade lite mindre)
1 tsk paprikapulver
1 fiskbuljongtärning
1 1/2 msk tomatpuré
2 pressade vitlöksklyftor
3 dl vispgrädde (jag hade 3 dl mjölk och 2 dl matlagningsgrädde)
1/2 dl créme fraîche
1 burk champinjoner á 400 g (jag använde frysta färska istället)
500 g skalade räkor
vit -eller cayennepeppar

Hacka löken grovt. Fräs löken mjuk i lite smör ihop med curryn och paprikapulvret.

Tillsätt smulad buljongtärning, tomatpuré och vitlök. Rör om och låt buljongen smälta ner.

Häll i grädden och puttra tills det blivit krämigt ca 5 min. Rör i créme fraîche, champinjoner och räkor. Låt grytan snabbt bli varm.

Tillsätt ev. mer curry och lite peppar. Servera ris och ett gott bröd till.

Vi hade i lite extra vitlök och även lite tabasco. Jag saknade vitlöksbrödet som hade varit gudomligt till, men det var jättegott ändå.




1 kommentar: