fredag 13 april 2012

Fredag den trettonde...

I morse vaknade jag - lite senare än jag borde ha vaknat, försov mig - av att barnen kom stormande uppför trappan och upprepade frasen "borgen trasig, borgen trasig". Lekplaneten i Kista Galleria rear ut en del stora LEGO-byggsatser just nu och vi passade på i måndags. Vi köpte en riddarborg i LEGO till dem och Maken höll på i flera timmar med att sätta ihop den. Barnen älskade den och har lekt mycket med den.

I tisdags krossade P2 den en smula och när Maken byggt upp den på nytt (jag vägrade efter att ha satt ihop väldigt många LEGO-saker som gått sönder lite väl fort) sa han att nästa gång får den nog vara trasig ett tag. Den var hel i två dagar.

I morse när jag kom ner möttes jag av soffkuddar på golv och soffbord och legobitar överallt. Vi kan väl säga att borgen har anfallits av fienden och fienden vann? Nästan jämnad med marken. Inte ens Braveheart hade överlevt den mosningen...

Jag talade om för dem att jag inte tänkte städa upp, utan den fick de göra när de kom hem från förskolan. P1 började plocka upp kuddarna och lägga dem fint i soffan redan före frukost. Efter frukosten pratade vi om det och då sade vi att vi skulle hjälpas åt att plocka upp allt sedan.

Frukosten, ja... Jag tog fram en drickyoghurt till P2 som gillar dem på morgonen. Tar tag i den och... tappar greppet om den och yoghurten stänker överallt. Till och med in i vardagsrummet! Vid det laget är jag ganska mör och ser bara fram emot att få gå och lägga mig igen.

Resten av morgonprocedurerna gick ganska bra och jag lyckades lämna på förskolan med inte allt för mycket tandagnisslan. Det enda som hände var att jag nekade P2 att ha på sig en allt för stor tröja till förskolan. Jag fick en kasse kläder igår av en granne, och storleken passar P1. Han bytte till en av de "nya" i morse innan vi gick och då ville P2 också göra det. Jag tog den striden - fråga mig inte varför jag tyckte att den var viktig - och lät honom inte göra det.

Kommer hem, slår på datorn. Ser att det är fredagen den trettonde och plötsligt känns allt förklarat. Jag har verkligen lust att krypa ner under täcket och inte komma fram förrän i morgon. Om dagen har börjat så här, hur ska den då sluta...?

Jag kan dock inte tycka att det är otur med fredagen den trettonde, egentligen. Personligen fyller jag år på denna dag med jämna mellanrum och det gör även min yngsta brorsdotter. Hon fyller nämligen 11 år idag. För 11 år sedan idag var det långfredag och vi var hemma hos mamma och pappa som vanligt. Vi fick dock inte träffa den lilla innan vi åkte hem, har jag för mig. Shit, så fort tiden går! 11 år...

2 kommentarer:

  1. Jag hade inte en tanke på vilket datum det är, tack för påminnelsen! :) Hoppas det fortsätter bättre. ;)

    SvaraRadera
  2. Jo, det gjorde det väl. Har dock lite huvudvärk. :)

    SvaraRadera