måndag 17 oktober 2011

Måndagstankar

Barnen sover. Vi har kollat på Lyxfällan på TV3 Play, det där avsnittet när killen börjar gråta över sin x-box och tjejen handlar smycken för tiotusentals kronor. Sedan såg vi Barn till varje pris? i efterhand. Roligt att se personer som man har träffat i verkliga livet - och har följt bloggledes under en lång tid. Ett bra program, tycker jag.

I morgon ska jag på ett första möte i samtalsgrupp för a-föräldrar med lite större barn. Spännande, inte bara för att jag ska träffa andra föräldrar. Nej, det blir första gången som Pusselbitarna ska vara med någon annan än mig och/eller Maken. Farfar kommer hit och ska vara med dem fram tills jag eller Maken kommer tillbaka. Eventuellt blir det så att vi åker hem tillsammans efter träffen, om han får bra besked från sin far om hur barnen är. Är det för tidigt att vara bort från dem? Vi får se i morgon.

Idag var vi på Spira. På måndagar är det enbart nyhemkomna barn och efter lunch är det egentligen barn över fyra år. Nu under hösten testar de dock att dels låta det gälla barn över tre år och dessutom har de ett försök att låta föräldrarna ta med bekanta med a-barn som bor utanför Stockholms stad. Det är kanske inget som kommer att bli permanent, men just nu kan alltså de som bor utanför Stockholms stad komma till Spira med sina barn på måndagar. Vi är oftast där efter lunch och tills de stänger, och det är inte så många andra barn där då. Idag var det två barn, t ex. Det vore kul med fler!

Sångstunden fungerar fortfarande inte så bra för pojkarna. De är bra med i början, men efter några låtar blir de rastlösa och försvinner iväg. Kvar sitter jag och sjunger med... Idag sov P2 under sången och jag såg det som lite av ett experiment. Jag ville kolla om P1 var lika rastlös om han var ensam. Svaret blev tyvärr att han försvann ännu fortare.

Vi håller på att leta efter en bra ljudlösning hemma. Det ska vara trådlöst, snyggt och inte allt för dyrt. Inte det allra lättaste men Maken söker för fullt. När det är klart kan vi på ett enkelt sätt spela mer musik för barnen hemma och inte bara i bilen. De verkar vara mycket intresserade av både musik och dans, men jag vet inte om det verkligen är så eller något jag inbillar mig. Jag har börjat fundera på någon sorts dansrytmik för dem, men det är nog från nästa höst.

1 kommentar:

  1. Intressanta funderingar. Det kommer säkert att gå bra med ert fina engagemang! Kul med ett spirande (!) musik- och dansintresse hos barnen, men just barnsångerna blir kanske mer din grej :)
    /Jenny

    SvaraRadera