fredag 23 januari 2009

Oscarsnomineringar II

Jag kollade lite på listan över en del av Oscarsnomineringarna som DN publicerade. Först slog det mig att jag inte sett en enda av de filmer som är nominerade för "Bästa film" eller "Bästa regi". Inte heller de filmer som innehåller nomineringar för "Bästa kvinnliga/manliga huvudroll". Trots detta kommer jag ändå att spå(na) lite om vart de tjusiga Oscarsstatyetterna tar vägen. Nomineringarna står här nedan, min spekulation markeras med fet, kursiv stil. Here we go!

Bästa film:
  • ”Benjamin Buttons otroliga liv”
  • ”Frost/Nixon”
  • ”Milk”
  • ”The reader”
  • ”Slumdog millionaire”

Bästa regi:
  • David Fincher (”Benjamin Buttons otroliga liv”)
  • Ron Howard (”Frost/Nixon”)
  • Gus Van Sant (”Milk”)
  • Stephen Daldrey (”The reader”)
  • Danny Boyle (”Slumdog millionaire”)

Bästa kvinnliga huvudroll:

  • Anne Hathaway (”Rachel getting married”)
  • Angelina Jolie (”Changeling”)
  • Melissa Leo (”Frozen river”)
  • Meryl Streep (”Tvivel”)
  • Kate Winslet (”The reader”)

Bästa manliga huvudroll:
  • Richard Jenkins (”The visitor”)
  • Frank Langella (”Frost/Nixon”)
  • Sean Penn (”Milk”)
  • Brad Pitt (”Benjamin Buttons otroliga liv”)
  • Mickey Rourke (”The wrestler”)

Bästa kvinnliga biroll:
  • Amy Adams (”Tvivel”)
  • Penelope Cruz (”Vicky Christina Barcelona”)
  • Viola Davis (”Tvivel”)
  • Taraji P Henson (”Benjamin Buttons otroliga liv”)
  • Marisa Tomei (”The wrestler”)

Bästa manliga biroll:
  • Josh Brolin (”Milk”)
  • Robert Downey Jr (”Tropic thunder”)
  • Philip Seymour Hoffman (”Tvivel”)
  • Heath Ledger (”Dark knight”) Även om både Robert Downey jr och Philip Seymour Hoffman varit duktiga borde den här vara hyfsat säker. Tror jag.
  • Michael Shannon (”Revolutionary Road”)

Bästa manus:

  • ”Frozen river”
  • ”Happy-go-lucky”
  • ”In Bruges”
  • ”Milk”
  • ”Wall-E” Här röstar jag med hjärtat och inget annat. Eeeva... *ler*

Bästa manus efter förlaga:
  • ”Benjamin Buttons otroliga liv”
  • ”Tvivel”
  • ”Frost/Nixon”
  • ”The reader”
  • ”Slumdog millionaire”

Bästa icke engelskspråkiga film:
  • ”The Baader-Meinhof Complex” (Tyskland)
  • ”Mellan väggarna” (Frankrike”)
  • ”Departures” (Japan)
  • ”Revanche” (Österrike)
  • ”Waltz with Bashir” (Israel)

Bästa animerade film:
  • ”Bolt”
  • ”Kung fu Panda”
  • ”Wall-E” *Duh*. Det här borde vara den mest självklara statyetten i år...


Mina vinnare är alltså Frost/Nixon (3 st), Tvivel och Wall-E (2 var). Mina orsaker till att jag tror på dessa? Ren intuition. *ler*

Hur som helst. Så här tror jag. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar