fredag 12 april 2013

Paris, fredag

Vi hade förköpt biljetter till Eiffeltornet kl 9.30 i morse så vi fick gå upp rätt tidigt. Klockan ringde kl 7 och då klädde vi på oss och åt frukost.

Vi tog tunnelbana 2 till Triumfbågen (Etoile) och sedan bytte vi till linje 6 till Trocadéro. Därifrån var det bra skyltat till "Tour Eiffel".








P1 var mycket ledsen, han var rädd för att åka upp i tornet. Vi lovade barnen att spela iPhone i hissen så till sist gick det bra.




Vi åkte till andra våningen och där bytte vi hiss för att kunna åka ända upp. Så. Jag har varit högst upp i Eiffeltornet.

Det blåste sjukt mycket och det gungade under mina fötter. Dessutom lät någon sorts signal när vi var däruppe, oklart för vad, men jag gillade det inte.

Utsikten var hur som helst enorm, även om det var grått och småblött (det började regna när vi stod i kön).

Efter tornet stod vi och väntade på att den stora fontänen skulle sätta igång igen. Det gjorde den inte.




Vi bestämde oss för att åka till Luxembourgträdgården eftersom det finns en bra lekplats där (€2,50 per barn och €1,20 per vuxen).


Det blev ett byte vid La Motte Piquet Grenelle, då passade vi på att äta lunch. Idag blev det McDonald's. Efteråt köpte jag en cappuccino på Starbucks innan vi gick ner i tunnelbanan till linje 10.

Parken var jättefin och vid det här laget hade det också spruckit upp igen och solen tittade fram. Vi hörde inte så mycket franska där, men desto mer engelska och svenska :-)







Labyrinten var i stort sett klar när vi kom dit, men pojkarna modifierade den en aning. Med hajar och lava, tydligen...





Efter parken tog vi oss till St Lazarus och Printemps. Jag tänkte dock inte på att det var som NK - fast dyrare - och det blev inga inköp där. Däremot tig vi oss till GAP - äntligen - och vi handlade lite till pojkarna.


När vi kom ut haglade det. Mycket.

När vi kom ut vid vår tunnelbanestation började det hagla igen, men vi gick efter en stund under tak. Det var så nära hem, så det gjorde inte så mycket.

Jag smet in och köpte några macaroner igen, likadana som igår - två kaffe och två choklad. Visst ja, i går åt vi macaroner till efterrätt, men de slukades innan jag hann ta kort på dem. :-)


I morgon åker vi hem. Händelserika dagar, det är ett som är säkert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar