onsdag 8 oktober 2008

Teaterdags


Helt otippat blir det ingen träning idag. Det blir så att jag ska ge mig ut till Skärholmen igen. Jag ska hänga på M till Stadsteatern där ute för att se Fem gånger Gud av Jonas Hassen Khemeri. Det är en förhandsvisning (läs kostymrepetition) innan premiären den 16/10.

Jag läste en recension om just den pjäsen i DN i söndags (fast på en annan teater) och blev jättesugen på att se den. Något som är intressant med själva uppsättningen, som jag läste om i SvD här, är att Regionteatern Blekinge Kronoberg, i samarbete med Riksteatern, trodde att de hade ensamrätt på den här pjäsen. Senare visade det sig att den även sålts till Stadsteatern. Kan man verkligen göra så? Regionteatern har fördelen av att dels vara först och dels av att ha Khemeris bror, Hamadi Khemeri, i en av rollerna. Det hade varit kul att se honom i kväll, jag misstänker att rollen är hyfsat skriven direkt åt honom...

Handlingen lite kort (från Stadsteaterns hemsida):
En misslyckad dramalärare försöker sätta upp Strindbergs Ett drömspel. Men snart gör eleverna uppror och börjar gestalta sina egna drömmar på scenen istället för Strindbergs.
Jonas Hassen Khemeris egna tankar om pjäsen återges bland annat här. Han skriver till exempel:
Min nya pjäs är en politisk komedi. Nej, det låter för trist. Min nya pjäs är ett khemiriskt drömspel. Nej, det låter för skrytigt. Min nya pjäs handlar om en misslyckad dramalärare som försöker sätta upp Strindbergs Ett Drömspel. Snart gör eleverna uppror och börjar gestalta sina egna drömmar på scenen istället för Strindbergs. Det handlar om ords makt och fem olika gudar. Och om pingviner. Nej, det måste vara mer säljigt.
Tja, han får ju mig intresserad i alla fall... :)
Läs mer om premiären i Växjö: DN, SvD, AB, Expr.


(Bild 1 och 3 i detta inlägg är hämtade från Stadsteaterns sidor om uppsättningen. Bild 2 är hämtad från Regionteatern Blekinge Kronoberg.)

3 kommentarer:

  1. Men stava rätt, de heter Khemiri - inte Khemeri.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ledsen för det. För en gångs skull skrev jag som jag tyckte att det lät och kollade inte. Jag hoppas dock att mina åsikter om pjäsen kommer fram trots detta.

    SvaraRadera