söndag 19 oktober 2008

Söndagen


Vi åkte in till stan och gick ut på Djurgården med A1 idag. Mötesplatsen blev Åhlens City, sedan bar det ut med apostlahästarna.

Först gick vi till Nationalmuseum och undersökte hur fullt med folk som skulle se utställningen Lura ögat det var där inne på en söndag. Svaret blev: Alldeles för. Det verkar som min arbetskamrat hade rätt när han rekommenderade mig att gå dit på en vardagskväll istället. Jag är fortfarande mycket sugen att se den, kanske redan i veckan som kommer.

Andra stoppet blev Rosendals trädgård där jag köpte på mig en limpa dinkelbröd som är helt sagolikt gott. A1 köpte två äpple- och russinlimpor som hon säger är goda. Jag gillar inte russin, förutom eventuellt i lussebullar, så jag är skepisk.

Det var meningen att vi skulle fika på Waldemarsudde, som var vårt nästa stopp. Och vi försökte verkligen. Tre gånger gick vi från utställningen och tittade efter om vi hittade något bord. Det gjorde vi inte någon av gångerna. Mycket irriterande eftersom jag hade kollat in fikabordet och typ allt såg gott ut.

Vi såg i alla fall en mycket bra utställning där ute. En man som heter Lars Lerin har just nu en utställning där i en ganska stor del av utställningslokalen. Alla bilder i detta inlägg är målade av honom. Bild 1 och 3 (i turordning) är fotograferade av Lars Edelholm och bild 2 är fotograferad av Lars Engelhardt.

Bilden till vänster här är för övrigt ett vykort som konstnären skickat, vem skulle inte vilja få ett sådant vykort från någons resor?

Ingen av oss visste något om Lerin när vi gick dit, men jag läste på lite om honom innan vi gick dit och han anses tydligen vara en av de bästa akvarellkonstnärerna i Norden just nu. Efter vad jag såg på utställningen kan jag bara hålla med. Han fick tre nya beundrare idag, kan jag lova!

Utställningen håller på fram till 18 januari nästa år, så det finns tid. Det var lite mycket människor där idag, om man även ska lyckas få ett bord till utsökt fika.

Efter all denna kultur och absolut noll fikande var vi alla, men mest jag & A1, hyfsat hungriga. Vi hamnade på Taco Bar, denna räddare i nöden. Det blev en Nacho de luxe för mig, jag tycker nog att jag har gått tillräckligt mycket idag för att kunna unna mig det. Jag ser det som min privata guldkant på dagen.

Jag och Maken tänkte avsluta dagen med en film, men vi kunde inte enas om vad vi skulle se på bion, så vi begav oss hem istället. Vi promenerade till och med hem och från stationen, så idag skulle jag ha haft en stegräknare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar