onsdag 29 oktober 2008

Onsdag 29 oktober...

Jag är trött i både ben och huvud. Efter en hyfsat lång dag, både på jobbet och på Skolmässan - dessutom med en liten släng av Stadsbiblioteket - är jag lite seg. Det enda jag vill är att få sitta och surfa en liten stund. Får jag det? Nej. ComHem håller på att slänga ut mig från nätet X antal gånger. Kinkig - jag? You bet!


Jag var tvungen att gå till Stadsbiblioteket för att lämna igen boken jag hade på ett enveckaslån - Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande. Jag stressläste sista halvan av boken igår och idag och måste säga att den var lätt att läsa. Dessutom tyckte jag om den. Både tragisk och vacker. Inte så lite svårt att komma in i hennes språk, som svensklärare satt jag och rättade hennes språk för mig själv i början (ungefär som jag också satt och gjorde när jag läste Ett öga rött...).


Ett snyggt drag är att bokens jag, Z, blir bättre och bättre på sitt nya språk ju längre fram man kommer i boken. Jag är inte helt såld på allt som händer i boken, men den väcker flera intressanta tankar kring språket. Som jag skrev förra veckan - Hur mycket av ett språk behöver man för att göra sig förstådd och för att förstå?


Själva handlingen är enkel. Ung oskuldsfull kinesisk flicka reser till England för att lära sig språket. Under tiden som hon försöker lära sig nyanser i ett för henne mycket krångligt språk träffar hon en (mycket) äldre, världsvan man och kärlek uppstår. Hon lär sig språket mycket med hjälp av honom. När veckorna går inser hon också hur olika de båda kulturerna är.


Köp Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande på nätet: Bokfynd

Köp Ett öga rött på nätet: Bokfynd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar