torsdag 15 september 2011

Utan tvivel är man inte riktigt klok...

som Tage Danielsson skrev. Vi fick med oss ett recept på Playdohlera från förskolan igår och nu ikväll tänkte jag testa det. Det passade bra, vi var ensamma hemma och pojkarna var lite rastlösa. Sagt och gjort, jag börjar plocka fram det som ska vara med. Allt utom citronsyran. Aj då.

Jag kollar med en granne som brukar ha det mesta hemma, men nej. Det visar sig att hon har citronsyra hemma, men hon är inte hemma själv. :) Vad gör man? Jo, man slänger på barnen tjocktröjor och regnjackor (det var verkligen mulet) och sprintar bort till affären. När jag ändå var där kunde jag ju köpt lite karamellfärg också så de kunde fått olika färger, men nej då. Det glömde jag givetvis.

Väl hemma blandar vi ihop smeten. I morgon kommer omdömet, den måste svalna innan den används. Den torkar inte så fort, det beror tydligen på just citronsyran.

Recept:

5 dl kokande vatten
3 msk olja (jag tog raps-) + ev karamellfärg
4 dl vetemjöl
2 dl salt
1 msk citronsyra

Rör ihop och knåda när det har svalnat. Jag hällde i de torra varorna först, sedan oljan och sist vattnet.

På lördag är det klädbytardag i Vällingby. Jag tänkte ta en sväng dit och kolla läget. Det brukar finnas billiga och fina saker till salu då.

2 kommentarer:

  1. Hej! Hur blev lekleran?

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra. Tyvärr tänkte jag inte på det faktum att de inte har kavlar och andra saker för att göra det roligare. Bara kakformar var inte tillräckligt kul, de fick kavla med var sitt glas. Jag ska köpa kavlar och lite annat åt dem. Men själva leran är kanon!

    SvaraRadera