torsdag 22 september 2011

Språket...

Jo då, språket går framåt. Fortfarande är det jag och maken som förstår dem bäst, men de blir tydligare och tydligare i sitt uttal. När vi inte förstår blir de fruktansvärt irriterande och upprepar orden högre och högre. Till slut brukar vi komma på vad de menar, med ren gissningshjälp. Ett tecken på att de pratar bättre är att både mormor och farfar förstår mer och mer vad de säger när de pratar med dem i telefon och "live".

Idag lagade de mat åt mig med sina plastgrytor och-tallrikar. När P1 gav mig mat sa han "tack". När jag hade "ätit upp och var mätt" tog han tallriken/grytan/whatever ifrån mig och sa "tack". Vi måste nog snacka om vad ordet tack innebär... :)

4 kommentarer:

  1. Kul att höra att det går framåt!

    SvaraRadera
  2. Jo, det går framåt för varje dag. Nu börjar t o m lekkompisarna på gatan förstå vad de säger. Nästa steg blir att få dem att förstå att de inte ska skrika hela tiden när de vill något...

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att språket går framåt. Jag och maken hörde ju faktiskt att de pratade tydlig svenska när vi sågs. :)

    SvaraRadera
  4. Kul att du säger det, och att det inte bara är vi som tycker det. :)

    SvaraRadera