fredag 23 september 2011

Fredag!

Bra dag idag. Barnen har varit på ett lysande humör, d v s fram tills dess de inte fick sova efter lunch. Vid fyratiden börjar de nästan alltid tackla av då. Och ja, jag vet att P1 är för stor för att sova middag, men hans humör blir så sjukt mycket bättre på eftermiddagarna om han får sova lite.

Playdate idag med tjejen från Spira och hennes mamma. Det gick rätt bra, men pojkarna var mer intresserade av att slänga grus på en av rutschkanorna (true story) än att leka med henne. Kanske om de träffas när pojkarna är lite piggare...

Uppfostringsfråga: "Får" man som utomstående säga till ett barn som uppför sig dåligt? Det var en kille på lekplatsen som var otroligt utåtagerande. Han sa något till båda Pusselbitarna om att de skulle hålla sig borta när han skulle fram i rutschkanan. Tigermamman i mig blev ganska upprörd, men jag höll mig från att säga något. Han kan ju faktiskt vara en blivande skolkamrat...

Maken har anmält barnen till Simlekis, eller vad det nu hette. Sju söndagar fr o m oktober. Låter riktigt roligt, hoppas att de tycker det också.

Maken har gått upp och lagt sig och jag är på väg dit också. På vägen dit lyckades jag dock fastna i En prinsessas dagbok. Har sett den förut, men ser den gärna igen. Just nu är det reklam, bland annat med den där ClearBlue-reklamen som jag inte alls gillar.

Ha en bra helg allihop! Ska försöka att uppdatera lite mer i helgen.

1 kommentar:

  1. Ja, om ett barn beter sig riktigt illa får man säga till, fick lov att göra det någon gång även åt "andras" ungar när jag var aupair. Där sov båda pojkarna middag, när jag kom var de 2.5 & 4.5, las efter lunch & fick sova hur länge de ville, kunde bli 3-4h! Men så vaknade de ofta innan 6 & kunde vara uppe till 21-22 även i veckorna. I takt med att aktiviteter ordnades blev det mer reglerat & de fick bara sova 1.5-2h, ibland vaknade äldsta tidigare dock.

    Min lillebror sov middag fram till 4 års ålder, när vi bytte till kombinerat lekis/dagis fick han sluta. Sov han inne var det max 20min, ute uppåt 3-4h. Han vaknade runt 5.30 varje morgon & var tvungen att ha pyjamas & tandborstning klart innan bolibompa eftersom han alltid somnade under det.

    Så låt pojkarna sova om det behövs för humöret.
    Långt svammel, men ja...

    SvaraRadera