lördag 10 september 2011

Stackars små... och stor!

Barnen är riktigt låga idag. De äter knappt något och dricker tyvärr ganska lite också. Jag ringde 1177 eftersom de båda har en vit beläggning och blåsor på tungan. Först sa sjuksköterskan som svarade att det kunde vara scharlakansfeber, men eftersom de inte har några andra utslag strök hon det alternativet. Istället föreslog hon att det kunde vara herpes eller höstblåsor. Av de två tror jag personligen mer på höstblåsor:

Både herpes och så kallade höstblåsor beror på virus. Det vanligaste är att herpes ger ömmande blåsor på utsidan av munnen men de kan också uppstå inne i munnen. Blåsorna sitter tätt tillsammans i grupper. Första gången som små barn blir smittade av herpesvirus är det främst tandköttet som blir svullet, rött och lättblödande, men det kan också bildas små sår, framför allt på tungan. Höstblåsor är en sjukdom som kan orsaka epidemier bland barn på hösten. Blåsorna sitter i munnen men kan också komma runt munnen och på händerna, fötterna och ibland på skinkorna. Det är en ofarlig sjukdom som går över inom ungefär en vecka. Både herpes och höstblåsor kan ge feber och göra att man känner sig sjuk. (Sjukvårdsupplysningen, 1177)
Stackarna har inte fått i sig så mycket mat. Det står på upplysningssidan att det kan vara lättare att få i sig mjukare mat, som t ex yoghurt, filmjölk, soppa, kräm och glass. Av de alternativen är det bara yoghurt och glass som barnen äter. Jag har köpt hem både nypon- och äpple/kanelsoppa, men pojkarna är mycket skeptiska till båda. Till middag blir det smörgås. Ännu en kulinarisk fullträff... Efter att jag försökt med mackan tar jag fram glass och lördagsgodis, hoppas de kan äta lite av det.

Tydligen kan det onda dämpas med Xylocain, som innehåller ämnet lidokain, och som smörjs på såren 10-15 minuter innan måltiden. Den kan köpas receptfritt på Apoteket. Men allvarligt talat, hur kul kan det vara att försöka få på salvan på deras tungor? Det känns så där enkelt att genomföra...

Även om det skulle vara scharlakansfeber/halsfluss behandlas det tydligen inte med pencillin på lite äldre barn längre, berättade sjuksköterskan för mig.

Själv är jag fortfarande förkyld, och toppar nu dessutom med mensvärk från helvetet. Vi kan väl säga att min stubin är hyfsat kort för tillfället. Jag förstår fullständigt att Maken flytt huset och har pokerkväll med det gamla gänget.










1 kommentar: