fredag 6 juli 2012

Fredag - Skansen

Oj, så mycket vi hann med idag, trots allt. Eftersom Maken är borta med pokergrabbarna på läger - eller vad man nu ska kalla det - i natt hade jag fri tillgång till bilen. Detta nyttjade jag genom att åka bil ner till Spånga station och parkera därnere. Sedan åkte vi tåg in till stan och spårvagn ut till Skansen.

På spårvagnen lyckades vi först och främst hamna i samma vagn som N och hennes mamma (hej!), d v s de som vi skulle hänga på Skansen med. Det blev dock inte så mycket prat på vagnen eftersom det var ganska fullt. Mellan oss stod två kinesiska flickor/kvinnor och tittade med icke vidare dold nyfikenhet på mig i allmänhet och Pusselbitarna i synnerhet. Jag kunde inte hålla mig utan hälsade dem med ett Ni-hao. De blev lite förvånade... :)Vi pratade lite allmänt och pojkarna var på sitt allra mest spralliga humör, eller som jag kallade det - de var riktiga drama-queens båda två.

Ankor matades redan vid första dammen...
När vi gått av spårvagnen tappade jag koncentrationen för en gångs skull och missade att se att P1 gick före oss över vägen. Han följde bara med strömmen och blev precis tillsagd att stå still innan en spårvagn kom susande från andra hållet. Puh! Jag var helt skakig och P1 blev lite skärrad också. Jag sade åt honom att han verkligen måste kolla flera gånger innan han går över vägen och även hålla sig till mig.

Väl vid kassan köpte jag ett årskort till mig och Maken, precis som jag tänkt. 900 kr, så det lär bli en del besök där framledes...

Det viktigaste avklarades först - lunchen. Jag åt en riktigt god gravad lax och kokt potatis till. Barnen åt köttbullar men var ändå mest intresserade av filmen som visades samtidigt - Madagaskar 2 - trots mina påminnelser om att vi har filmen hemma. Till slut var de dock villiga att gå vidare, när vi påmint dem om att det kunde finnas glass på flera ställen där ute...

"Klappa kalven nu, hjärtat"
Efter en stunds glassätande och lekande i Ekorrparken var det dags att gå ner mot sälarna för att se dem få mat. Vi tog kanske inte den kortaste vägen dit, men vi hade gott om tid så det gjorde inget.

För första gången - som jag minns i alla fall - fick man komma in till kossorna och klappa dem. N var riktigt pigg på att gå närmare, P2 var hyfsat medgörlig och P1 ville helst gå vidare. Jag fick dock några bra kort på P2 när jag ber honom klappa kalven. :)


Söta, matsugna sälar...
Sälmatningen var inte lika kul för pojkarna som den var för mig. Jag tycker att det är jätteroligt att se de stora sälarna göra lite småkonster och få en massa fisk. Det tyckte inte pojkarna. Nej, det var faktiskt så att de gärna gått vidare innan själva matningen börjat, men tji fick de.
... och en lätt uttråkad P1

Efter matningen gick vi mot Lill-Skansen och jag var helt beredd på vad som skulle hända härnäst. Och mycket riktigt, nu var den lilla bilbanan i full gång. Alla tre barnen sprang dit och åkte var sitt varv. Högsta betyg från barnen, även om mammorna tycker att det kunde varit två varv med tanke på att det gick rätt fort...

Lill-Skansen var fullt med folk. Nu åkte P1 orm-rutschkanan med stor behållning, något han inte riktigt varit redo att göra vid tidigare besök. Det kan vara så att han såg N åka så många gånger och han tyckte att han inte kunde vara sämre. Mycket rutschande blev det dock. P2 ville inte och ägnade sig åt att rutscha ner för det konstgjorda gräset istället. :)

På vägen hem gjorde vi slut på de sista medhavda pengarna på chokladhjulet och ett par åkturer. P1 åkte flygplan och P2 sprutade en massa vatten på brandkåren. Sedan gick vi ut och på väg till spårvagnen passade barnen på att jaga en ekorre ett par varv runt en kiosk. Den var inte så där otroligt road och hoppade till slut upp i trädet intill.

P2 somnade på spårvagnen - surprise - men P1 höll sig faktiskt vaken hela vägen hem. Vi stannade på Wayne's coffee eftersom jag var i behov av en islatte och P1 fick en liten kaka. När vi gick till tåget vaknade P2 och sedan var han vaken hela vägen hem.

Middagen bestod av hamburgare och makaroner - P1:s val - och sedan blev det lite xbox och popcorn. Klockan 21 gick vi upp och bytte om, sedan blev det lite allmän tjafs om hur de skulle sova i trettio minuter. Vi har börjat låta dem somna själv, medan vi ligger i våra sängar i rummet intill. Pojkarna är inte helt förtjusta, men accepterar det efter lite dagligt gnäll och springande in i vårt rum. Ikväll somnade de på rekordtid, 10 (P1) respektive 15-20 minuter. Jag låg kvar en kort stund för att vara säker på att de somnat och sedan gick jag ner.

Så där, en lång dag och en lång text. Kortvarianten? Blablabla skrämselhicka och gråa hår, blablabla mat, blablabla glass, blablabla himla massa djur, blablabla hem, blablabla mat, blablabla sova. :)

God natt! Nu är det väldigt snart lördag och det betyder att världens bästa A1 kommer hit!

2 kommentarer:

  1. Usch, vad fort det kan gå. Mysigt annars med ett besök på Skansen, ska nog försöka åka dit nu i veckan :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha - roligt med kortvarianten :)
    Låter som en mysig dag, med undantag för P1:s spårvagnsbravader då.
    Kram

    SvaraRadera