söndag 13 maj 2012

Söndagen i bilder...




Plommonträdet i full blom. Det ska beskäras - kraftigt - till hösten.


Jag älskar tulpaner och har satt en mängd lökar. Kolla in de mörklila bakom...




De nya tomatplantorna. Jag klippte av de gamla, det såg ut som de ev kunde hämta upp sig lite. Annat i denna rabatt är gräslök, ackleja, citronmeliss och timjan. Ja visst ja, och en eller två stockrosor. Gott och blandat, helt enkelt.




Rensad rabatt - med stenar och liten metallpippi. Jag funderar på att sätta den i fågelbadet, men den kanske skrämmer fåglarna. Nämnde jag att jag rensat rabatter i tre timmar idag...?




Upprensat fågelbad. Stenarna syntes inte innan jag grävde upp dem. Vi visste inte att det fanns stenar runt det  när vi köpte huset. Det var min mamma som hittade dem när hon rensade i rabatten, året efter.  :)

Vy från vårt sovrumsfönster. Plommonträdet är vackert nu, men körbärsblommorna (närmast) börjar det bli ganska dåligt med. Kanske köpa ett nytt träd - som kanske t o m ger körsbär...?

Så där. Nu är helgen slut. Skönt att det kommer en ny redan på torsdag. :) Under veckan ska jag fortsätta med rabatterna - det är inte det att vi har mycket rabatter, det är mer så att jag tar tid på mig att slutföra arbetet.

Önskar er en bra vecka!



5 kommentarer:

  1. Kavla upp ärmarna och rensa bort allt gräs under träden, håll minst en meter i diameter i några år, gödsla rejält och se om det tar sig bättre. Gräset under nysatta träd tar all deras näring, ofta därför små träd och buskar dukar under.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädet är nog ganska gammalt. Det stod i alla fall här när vi flyttade in för 7 år sedan. Men jag ska lägga på lite gödsel och hålla undan gräset i alla fall. :)

      Radera
    2. Ah, ok! Ja, du kan ju se om du orkar lägga ner arbetet, annars finns det ju nya fina på plantskolan ;-)

      Radera
  2. Kul med allt pyssel och sen kunna se resultatet!

    SvaraRadera