söndag 7 september 2008

Helgen i korthet

Några små minnesbilder bara.

Det är svårare att äta nyttigt när a) man är bortbjuden och b) det är helg. Det var dock väldigt gott, i synnerhet chokladmoussen. Enkel också. Spelet var roligare än jag trodde och sällskapet klockrent. Titta förresten, på Wikipedia fanns reglerna på svenska. Lite lättare att förstå vad som ska göras under varje runda då...

I morgon är dock alltid en ny dag. Detta lärde jag mig redan på Christer Björkmans tid, men det stämmer än mer i Viktväktarnas värld. Så... Vad händer då under söndagen? Jo, Svärföräldrarna kom på besök för att hämta loppisfynd och för att fika. Ännu mer sötsaker alltså. Jag löste det hela genom att göra kladdmuffins ur Viktväktarnas kokbok och så köpte Svärmor maränger.

Mina muffins blev lite hårt stekta, men fortfarande goda. Jag ser inte heller någon större skillnad i detta recept och det jag brukar följa. Jag bytte ut flytande margarin mot smält Smör, dels på grund av att jag hade det hemma och dels för att jag tittade efter och det verkar inte vara någon skillnad i räkningen om man tar flytande margarin eller Smör. Smör är typ 1000 gånger godare...

Sega muffins från Viktväktarnas familjekokbok(20 st)
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl flytande margarin (jag tog 100 g Smör i stället)

Förvärm ugnen till 225 grader. Vispa ägg & socker. Blanda i de torra ingredienserna och sist smöret/margarinet. Klicka i muffinsformar, modell lite större. Tänk på att inte fylla upp till mer än 3/4 av formen. I receptet står det att de ska gräddas i ugnen ca 10 minuter, men håll ögonen på dem så att de inte bränns vid. Jag skulle nog rekommendera närmare 8-9 minuter istället. Huvudsaken är att de blir lagom kladdiga.

De mer färgglada muffinsen på den översta bilden är inte särskilt nyttiga (så vitt jag vet) men väldigt söta att se på. Hämtade från Dagens muffin.

Ha! Mitt första kakrecept!

C: I've done it! The first cake recipe on my blog.

Chewy muffins (20 st)
2 eggs
300 ml (1,2 cups) sugar
150 ml (0,8 cups) flour
4 tbsp cocoa
2 tsp vanilla sugar
1 ml salt
100 g melted butter

Melt the butter and let it cool off. Beat eggs and sugar until white & fluffy. Mix the dry ingredients and stir into the batter. Finally, add the butter and stir it again. Pour into medium seized paper muffins cups. Don't fill them too high, 3/4 to the top will do. Bake at 225°C for 8-10 minutes. Keep an eye on them, they burn easily.

3 kommentarer:

  1. I see. Now where are your photos. Keep it up

    SvaraRadera
  2. Opps, I see the photos. Was looking at the cupcakes.

    SvaraRadera
  3. I like the cupcakes as well. That is a later project, though. I'm reading a lot of Gordon Ramsey-recipes right now, I'll try at least one of them on M this weekend.

    SvaraRadera