lördag 13 september 2008

Fredag kväll

Sent om sider bestämde vi oss för att se på film. Jag hade köpt Expressen igår. Det är långt ifrån en vana, men just igår skickade de med en Clint Eastwood-film på köpet, för att kicka igång deras nya filmsamling. Jag vet att Maken gillar Clintan så jag tänkte att det kunde vara en kul liten överraskning åt honom. Filmen hette Kelly's heroes. Jag visste absolut inget om den, förutom det jag såg på omslaget, d v s att det skulle vara en krigsfilm.

När vi började se på den blev jag snart ganska förvirrad. OK, så det ska alltså vara en film om andra världskriget, men musiken är typiskt 70-tal och replikerna verkar också vara mer från typ Vietnamkriget än 1940-tal. Jag insåg dock snart att det verkligen var denna tidsålder när man ganska snabbt skickade in den obligatoriske tyske officeren som talade usel engelska.

När halva filmen gått insåg jag att jag aldrig skulle orka se klart hela filmen just då. Om jag ska se på krigsfilmer behöver jag vara hyfsat pigg. Vi ska se klart den ikväll. Om inte annat så för att se Donald Sutherland i en otroligt skum frisyr. Hans rollfigur är för övrigt ännu en sak som passar in bättre i Vietnamkriget än WW2...

Vad filmen handlar om? Ett gäng soldater ska ge sig in i fiendeland för att fa tag i guld värt $16.000.000. Till sin hjälp har de tre pansarvagnar, som tyvärr inte har något att sätta emot tyskarnas bättre stidsvagnar. Det är meningen att det bara är ett fåtal personer som ska vara med om kuppen, för bästa möjliga utdelning. Det går så där...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar