tisdag 16 september 2008

Filmer jag sett

I söndags såg vi en fransk film som skulle vara en "smygande thriller". Jag var lätt skeptisk, som jag antydde , men var ändå villig att se den. Filmen hette Ne le dis à personne (Svensk titel: Berätta inte för någon) och hade premiär 2006.

Jag blev positivt överraskad. Filmen var riktigt bra. Den handlar om en man som förlorat sin fru åtta år tidigare när hon föll offer för en seriemördare. Själv var och förblev han huvudmisstänkt eftersom det inte fanns några andra vittnen än han själv till brottet. Han sörjer henne fortfarande och helt plötsligt börjar han få e-post från någon som verkar vara hon. Samtidigt dödas en person som han en gång varit vän med. Gissa vem som sågs senast med offret? Vad är sant och vad är lögn? Hur långt kan en person sträcka sig för sanningen - och hämnd? Överlever kärleken t o m döden?

Det finns en del logiska luckor, men den är ändå väl värd att se. Den manliga huvudrollen, François Cluzet, fick en César, den franska motsvarigheten till Guldbaggen (men förmodligen större och viktigare...)

När jag såg filmen reflekterade jag som snabbast att "den där tjejen som spelar hans systers fru, jäklar vad lik hon är tjejen som är olyckligt kär i Hugh Grants rollfigur i 'Fyra bröllop och en begravning'." Nu när jag sökte upp filmen upptäckte jag att det faktiskt var hon, Kristin Scott Thomas . En mycket bra fransk accent! Tydligen har hon bott i Paris sedan hon var 19 (enligt IMDB) och det förklarar det utmärkta uttalet. Hon ser dessutom fransk ut, enligt mig. Titta själv på bilden här bredvid.

Hennes namn påminde mig för övrigt ännu en gång om att jag ännu inte sett Den engelske patienten... Ett förslag till kommande tjejkvällsfilm, kanhända?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar