lördag 13 september 2008

Filmtankar

Sista inlägget för idag blir en påminnelse till mig själv: Gå och se Patrik 1,5! Den verkar ju bra, utifrån de trailers du sett av den. Bra skådespelare är det också, både Gustav Skarsgård och Torkel Peterson. Kom igen nu! Tre plus i Aftonbladet, fyra i DN och fem i SvD.

DN:s recensent skriver bland annat:
Det fina med den välregisserade "Patrik 1,5" är att den visserligen tar avstamp i det trots allt fortfarande rätt kontroversiella ämnet homo­adoptioner, men gör något mer och allmängiltigt av det som handlar om hur olika förväntningar och drömmar om barnlycka och det "perfekta" livet påverkar kärleken.
SvD:s recensent skriver:
Också de djävligaste har drag av mänsklighet, också de kallaste kan tina ett par grader och vi kan förstå, om än inte genast förlåta, de mest hårdnackat idiotiska handlingar. Ella Lemhagen har definitivt en agenda: hon vill ifrågasätta invanda tankesätt, ingrodda föreställningar, fördomar. Och hon gör det med tillsynes en helt lätt hand, med humor och med lyckligt slut och hon gör det väldigt, väldigt bra.
Det ska vara nog för dig! I veckan har du tid att se den, mellan Viktväktarbesök och Friskis-pass.

Ja visst ja. De håller på att spela in bok 2 av 3 nu i Millennium-trilogin. Flickan som lekte med elden verkar bli bra. Du kanske ska ta och vara lite mer tyst om hur uttjatad Michael Nyqvist är. Du vet ju att du ändå kommer att se filmen...

27 februari 2009 är premiärdatumet. Män som hatar kvinnor blir biofilm och anpassas även för TV. Bok 2 och 3, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes blir TV-filmer. TV-formatet blir 2x90 minuter. Hur i hela fridens namn ska de hinna med allt på 180 minuter?!

3 kommentarer:

  1. Jag vill också se Patrik 1,5! Kan ju inte bli fel när Torkel Peterson är med ;)

    Kolla förresten in min blogg om filmen jag skriver om där kanske är nåt för dig? :)

    SvaraRadera
  2. Patrik 1,5 ser jag fram emot! Jag undrar om den kommer till lilla Nyköping?! Bioutbudet brukar inte vara att leka med, men ibland glimmar det till...
    Mer skeptisk till uttjatade Stieg Larsson. Trots att jag köpt del 1 i serien på engelska (fastän vi hade den på svenska) har jag ännu inte börjat läsa! Och efter att ha läst en del diss på bokbloggar ifrågasätter jag dess fantastiskhet. Men man måste ju hänga med :)

    SvaraRadera
  3. Sara - Det låter faktiskt riktigt intressant. Tyvärr har jag besök den helgen. Två av mina systerdöttrar kommer upp hit tillsammans med sina respektive. Jag ska fundera på att lämna dem åt sitt öde medan jag ser filmen dock.

    Jenny - Den måste väl dyka upp även i Nyköping? Annars är det ju inte allt för långt till huvudstaden... :) Och kom igen nu, Millenniumtrilogin är faktiskt riktigt bra! I synnerhet bok 1, men även tvåan. Trean är en bra avslutning.

    SvaraRadera