söndag 21 september 2008

Söndagspromenad

Jag & Maken åkte in till stan på eftermiddagen för att gå på långpromenad på Djurgården med A1. Först tänkte vi börja med en fika på Flickorna Helin Voltaire, men vi tyckte att det var för lång kö. Istället gick vi ut till Rosendals trädgård. Låt mig säga så här - Vi var inte de enda som hade den idén idag. Det var knôkfullt med folk. Vi började med att fika. Efter 25 minuters köande kom vi äntligen fram till kassan och kunde beställa. Det var dock väl värt det, både gott kaffe och god kaka. Allt är ekologiskt och det är ju en extra trevlig bonus. Maken drack bland annat en god ekologisk läsk med äpple/hallonsmak (se bild till vänster).

Just nu pågår skördefest där, och jag passade på att köpa med mig rödkål och ett gott dinkelbröd. Jag hade kunnat köpa många fler saker, men jag tänkte på att jag skulle behöva bära det hem också...

När vi handlat klart bestämde vi oss för att gå runt lite på Djurgården, bland annat passerade vi Skansen. Nästa helg är det tydligen Höstmarknad där, vi får se om det blir ett besök där med S&P.

Vi gick in till stan, det var så vackert väder. Dessutom känner man sig så mycket nyttigare när man väl är inne i stan igen.

Vid Raoul Wallenbergs torg fastnade vi i en vacker fotoutställning av Anders Ryman. Livets steg heter den. Tydligen är det exempel ur en bok som nyligen givits ut. Läs t ex om den här och här. Han har fotograferat ett trettiotal olika ceremonier och riter som visar människans resa genom livet. Den som jag ansåg var den vackraste bilden var den du ser till höger här. Jag har hämtat ner den från hemsidan och Anders Ryman är självklart fotografen.

In alles var det en bra dag. När vi kom hem passade jag på att rensa lite ogräs och Maken klippte gräsmattan. Kan vara sista gången för i år, eller?

Förmodligen ser vi klart Bladerunner ikväll. Jag känner mig lite seg efter allt syre jag fått i mig idag, men det ska nog gå vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar