tisdag 24 januari 2012

Funderingar


Idag har Maken pratat med förskolan närmast oss. Vi kan få ha barnen där på allmän förskoletid (3 timmar per dag, 8-11), egentligen från och med måndag. Det är ingen riktig dagisplats, de får inte mat där och det kostar ingenting. Det kan ju vara riktigt bra att använda detta som en sorts inskolning. Dessutom borde vi fortfarande kunna åka in till Spira en eller ett par eftermiddagar i veckan. Maken har i o f s en skämtsam fundering om att personalen säger att det räcker efter en vecka, tack men nej tack typ. Pusselbitarna har nämligen varit ganska stissiga den här veckan, i synnerhet när Maken kommer hem.

Jag har dock funderat över hur detta påverkar ersättningen. Måste jag anmäla mig som arbetssökande nu? Och hur funkar det, det är ju så att jag är tillgänglig för arbete mellan kl 8-11? Maken har varit en pärla och ringt runt till arbetsförmedlingen, a-kassan och sådant. Tydligen behöver jag gå ner till halvtid i föräldraersättning, men tre timmar är väl inte halvtid? Snarare kvartstid. Om jag ska vara tillgänglig för heltidsarbete - vilket verkar vara ett krav för att få ersättning från a-kassan - måste ju Farfar vara en resurs. Varje dag.

Åh, vilken tur att jag har Maken i sådana här situationer. Jag är verkligen kass på att räkna på sånt här.

I morgon blir det Traderapostande, jag hade ett gäng auktioner som gick ut nu i kväll. Om alla insättningar funkar blir det en stor kasse som ska med i vagnen i morgon.

Nu ska jag dock gå och sova. Punkt.






2 kommentarer:

  1. Om du i normala fall arbetar heltid motsvarande 8 timmar per dag och har en sgi fastställd utifrån det så räknas 3 timmar som mer än 25%. Eftersom föräldrapenning bara kan tas ut 100%, 75%, 50% eller 25% så blir det halv fp du är berättigad till.

    SvaraRadera
  2. När jag ser det så där svart på vitt så ser det ju fullt logiskt ut. Tack! :)

    SvaraRadera