onsdag 3 december 2008

Filmer jag glömt - tillfälligt

Jag såg en film förra helgen. Sedan glömde jag bort att skriva om den och det var inte meningen. Den var nämligen bra, jag kan verkligen rekommendera den. Black book* (Zwartboek) hette den och Sebastian Koch** hade en av huvudrollerna. Paul Verhoeven har regisserat och varit med i manusskrivandet. Den handlade om holländska judar och motståndsrörelsen under andra världskriget.

Året är 1944 och kriget är snart slut. Filmens huvudperson, Rachel, förlorar hela sin familj i ett bakhåll när familjen ska fly på en båt. Hon går med i motståndsrörelsen, främst för att hitta den tyske officer som var ansvarig. Hon går med på att infiltrera det tyska högkvarteret när hon fått kontakt med en av de viktigaste tyskarna där, en SS-officer vid namn Ludwig Müntze (Koch). Frågan är: Vem är vän och vem är fiende?

För mig var filmen en positiv överraskning om man tänker på att Verhoeven regisserat den. Bakgrundshistoria: Maken äger en DVD som jag vill slänga ut, byta ut, bränna upp... Ja, ni förstår. Det är Show girls. Enligt mig en av de största kalkonfilmerna genom tiderna. Jag ryser bara jag tänker på den nu. *Ick*. Hur som helst, den har Verhoeven på sitt samvete.

Trailer till filmen ser du här (dock tyvärr ganska innehållsrik - varför måste alltid trailern innehålla 80% av filmens innehåll?):



* Bör inte sammanblandas med Black books, en av de bästa serier jag vet.
** Ständigt denne Koch. Vad kan jag säga? Han är bra. Men jag visste faktiskt inte om att han var med förrän jag såg förtexterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar