söndag 7 augusti 2011

Söndagen i bilder (och en del text)



Vårt första tåg för dagen, ett ånglok. P1 var mycket noga med att fråga om det verkligen var ett gammalt tåg och om det kom rök ur det. Han satt mycket uppmärksam under de första 15 minuterna, sedan slocknade båda pojkarna. Jag kan meddela att det är ganska hårda säten i tredjeklassvagnarna, i synnerhet om man har ett sovande barn i knät.

Vi fick stanna och fylla på vatten i Marielund. Om de bara hade kunnat fylla på vatten i farten med en stor tratt så hade de inte behövt stanna. Som synes så var det blött. Vid det här laget var jag nöjd med att vi inte valt den öppna vagnen... Vagnen hade tidigare gått på Roslagsbanan och Svärfar kände igen modellen. Han hade åkte sådana tåg när han var liten. Nutidshistoria i liten skala. :)




I Almunge stannade vi och bytte tåg för hemresa. En del barn - och vuxna - passade på att få gå upp i loket och se hur det känns. Det var inte aktuellt för barnen denna gång, men kanske nästa. Vi fick tips av en familj om att det finns en stor modelljärnvägssamling i närheten av Almunge, det kan vara ett riktigt bra utflyktsmål. Barnen var vakna hela sträckan och ganska rastlösa. Det var tur att hemresan gick lite snabbare...

Vi åkte rälsbuss på sträckan tillbaka till Uppsala. Inte riktigt lika gammalt tåg, men fint.

Slutklämmen på dagen blev att vi hamnade i kraftiga bilköer på väg ut på E4:an från Uppsala. En kombination av att vägen delvis blir enfilig p g a uppfräschning och att semestern är slut för många som reste hemåt idag.









6 kommentarer:

  1. Dina bilder är alltid så vackra!!!:)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Jag tar inte så mycket cred för bilderna, det är tack vare Hipstamatic. :)

    SvaraRadera
  3. Trevligt bild på rälsbussen!

    SvaraRadera
  4. Den var väldigt fin. Jag har åkt ånglok tidigare, men inte rälsbuss. I alla fall inte en sådan.

    SvaraRadera
  5. Jag sökte lite på google om rälsbuss och fann då denna bild, de va jag som körde ;)

    SvaraRadera
  6. Haha, då får jag tacka för en trevlig resa. :)

    SvaraRadera