fredag 24 februari 2012

Otippat att Lindquist rasar...

...han hade ju inte en siffra rätt när det gällde varken namn eller landskap. Jag pratade med mamma strax efter offentliggörandet av namnen och hon berättade att hon minsann träffat och skakat hand med den första Estelle Bernadotte när hon kom till mammas lilla samhälle. Själv missade jag helt och hållet att det skulle vara ett släktnamn.

Estelle är ett vackert namn, men kanske inte så svenskt och kanske inte vad jag väntat mig för en framtida drottning - om nu kungahuset fortfarande finns kvar om 40-50 år...

4 kommentarer:

  1. Tror att det finns en tanke bakom namnvalet. Tja, man kan alltid spekulera.

    SvaraRadera
  2. Jo, de lär ju ha funderat över namnvalet. Jag tror inte att de bara skulle slänga ur sig ett namn, eller låta någon annan tala om för dem vad barnet skulle heta. Hoppas inte det i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag hade heller ingen aning om att det var ett släktnamn!! Hur är de släkt?
    Jag tycker med Estelle är fint, det låter ju franskt liksom Bernadotte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var gift med Folke Bernadotte som var gudfar till kungen. Namnet låter franskt, men hon var amerikanska. Inte det första släktnamnet man tänker på när man funderar på vad en blivande drottning ska heta. :)

      Radera