fredag 17 februari 2012

En dag

En dag, skriven av David Nicholls, var inte helt lätt att komma in i, men efter ett tag bara jag sträckläste. Började läsa lite i förrgår, lite mer i går och läste ut den idag. Bra, jag gillade den verkligen. Ser fram emot att se filmen.


Sista halvan läste jag i eftermiddags på Espresso House i Bromma Blocks, när jag fikade med Pusselbitarna (och de spelade spel...). 



Handlingen? 15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. I morgon måste de gå skilda vägar. Men var kommer de att vara den här dagen om ett år? Och varje år som följer?

En dag är en historia om kärlek och vänskap, om livet mellan 20 och 40. Det är en romantisk komedi med djup och värme, en bok man aldrig glömmer.

Emma och Dexter är helt olika, men dras ändå till varandra. Hon är från arbetarklassen och han är en bortskämd överklasskille. Trots deras olikheter utvecklar de en stark kärlek till varandra och ett växande behov av att ses. 

Det finns så många bra replikskiften i boken, jag blev överförtjust. Måste läsa om den, med en anteckningsbok bredvid mig. 

Har du läst den? Vad tyckte du?

2 kommentarer:

  1. Måste kolla om den finns på biblioteket, verkar bra ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, jag tror att du kommer att tycka om den!

      Radera