lördag 10 november 2007

Lördagen 10/11 2007

Idag hade vi städdag med de andra på vår gata. Om det är någon som inte är medveten om det enkla faktum att det snöade i natt, så kan jag meddela att det är en upplevelse att kratta löv när de befinner sig under ett snölager.

Vi blev i alla fall klara på under två timmar & det var skönt. Sedan åkte jag & Maken för att äta brunch.

När väl det var klart så åkte vi till en secondhandbutik som precis öppnat i Spånga, Erikshjälpen tror jag att det hette. jag hittade en jätteskön, varm, jackkappa i skinn, fodrad. Så skön! Lite stor, men väldigt, väldigt varm.

I går var jag hemma hos J för att se på film. En av dem var Notes on a Scandal. Skrämmande bra. Jag tyckte verkligen att den var otroligt bra, och mycket välspelad. Judi Dench, Cate Blanchett & Bill Nighy är alla otroligt bra i den här filmen. Det finns flera ställen i filmen när det faktiskt nästan gör ont att se . Hela den här biten med kvinnlig lärare som startar ett förhållande med elev känns så fel.

Under filmen pratade vi en del kring detta ämne. Det har förekommit några gånger i media nu på senare år. Helt klart en film som väcker debatt, på så många plan.

Nummer två var en risktagning. Å ena sidan var Helena Bergströms namn på omslaget*, men å andra sidan är hon regissör och inte med i själva filmen**. OK, vi hyrde Se upp för dårarna***. Bra tanke, men inte så himla bra in real life. Tjejen som spelar Yasmin är jättebra. Hela hennes spelade familj är också bra. Men det är så många mysko personer med. Sista 30 minuterna satt vi båda och skruvade på oss och ville att det skulle ta slut. I mitt fall var det i och för sig delvis för att jag höll på att missa pendeln hem**** men det var inte bra.

J påpekade - precis som det står i recensionen som jag länkat till - att det var som Skruva den som Beckham, men svensk och mycket sämre. Nej, det var inte bra. Jag brukar inte ogilla filmer, men så fort det inte handlade om Yasmins familj så ville jag snabbspola.

*Sedan jag såg Heartbreak hotel är det inte en positiv känsla hos mig...
** OK, vi ger det en chans då'rå...
*** Varför låter det som en crazykomedi från 70-talet...?
**** Jag missade tåget f.ö. Inte heller en glad känsla hos mig just då.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också "Notes on a scandal" väldigt mycket! Håller med dig om det där med lärare som inleder förhållande med elev. Usch, det är bara så fel. "Se upp för dårarna" har jag aktivt undvikit....

    SvaraRadera
  2. Jag lurade mig själv att det kunde bli en OK film. Jaja, en erfarenhet rikare.

    SvaraRadera