onsdag 14 november 2007

Astrid Lindgren - Alltid lika populär

(Foto: Tobias Röstlund, hittade på Aftonbladet)
Självklart finns alltid Astrid där. Hon har ju varit med sen jag var liten. En av de första filmerna jag såg själv på bio var Ronja Rövardotter. (Det fanns inte så stort bioutbud i lilla U innan dess...).

Hennes berättelser kommer alltid att vara en del av oss alla. På Aftonbladet sida skriver de att Pippi & Emil är de mest älskade sagorna. För mig är det Madicken, Lotta på Bråkmakargatan & Ronja Rövardotter.

Jag har inte stoppat en ärta i näsan som Lisabet, men väl en bit valnöt. Jag har förmodligen förstört mer kläder än jag kan minnas för att jag inte gillade dem, precis som Lotta. Jag har garanterat skrikit vårskrik ute i skogarna hemma hos föräldrarna.

Grattis lilla Astrid. Du kändes som en familjemedlem, med dina böcker som alltid fanns där. När jag ser på kort på dig har jag alltid tänkt på hur lik du är min faster. Den där pillemariska blicken. Jag tror att du har otroligt kul nu, i Nangijala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar