tisdag 1 januari 2013

Middagsdags

Ikväll blir det soppa, närmare bestämt räksoppa. Om det verkar som om jag snöat in på Monica Ahlberg just nu, så stämmer det nog. Eller så är det hennes recept som kommer upp när jag googlar... :-)

RÄKSOPPA ca 20 min
En krämig och god räksoppa som får sin fylliga smak genom att räkskalen får fräsa ihop med grönsakerna!
1/2 kg stora räkor med skal, 70/90 och frysta går bra!
1 gul lök
1 morot, 100 g
1/2 kruka persilja
5 dl vatten + 1 tärning fiskbuljong
Smör till pannan
2 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
2 dl vitt vin eller matlagningsvin
2 dl vispgrädde
1 dl vatten
Flingsalt och nymalen svartpeppar
1 nypa cayennepeppar
TILL SERVERING OCH GARNERING:
Ett gott bröd
Persilja

Skala räkorna men spar skalen. Skala och skär lök och morot i grova bitar. Grovhacka persiljan. Koka upp fiskbuljongen.

Hetta upp en rejäl klick smör i en panna och fräs lök, morot och persilja i ca 2 minuter och utan att det tar färg.

Tillsätt tomatpurén och räkskalen. Strö över mjölet och späd med buljongen och vinet. Låt koka ca 7-8 minuter.

Häll på grädden och vattnet. Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar. Koka 2 minuter.
Sila soppan.

Tillsätt räkorna och låt bli varmt. Obs! Koka inte, då blir räkorna sega.

Garnera med persilja och servera med ett gott bröd.


Från själva kokandet:




Det svarta är inte kryddpepparkorn, det är ögon...
Kan meddela att det inte blev någon jättesuccé, förutom hos mig. P1 åt halva skålen (främst räkorna), P2 tvärvägrade att äta. Maken smakade en sked och tyckte att det smakade för mycket fisk. Maken och P2 fick ris och köttbullar istället.

Kvällens förrätt var dock mer uppskattad av Maken - gratinerad hummer. Vi hade inte det som förrätt igår och då tog vi den nu istället. Jag blandade smör och vitlökspulver och bredde det på halvorna. Sedan strödde jag över en del av kryddsmulorna från igår. 250 grader i ugn (grill) i två minuter och det var klart. Och gott, dessutom.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar