fredag 25 januari 2013

Broschyr och förskoleklass

Jag har beställt ett par ex av den nya broschyren om barn i förskoleåldern, Ska jag vara här?. Tänkte lämna ett ex på förskolan. Min känsla är att det aldrig är dåligt med information. :)

Dessutom behöver jag snart börja kolla in material om att starta förskoleklass. Älskade lille P1. Snart är du där. Fyra andra barn från förskolan har sökt till samma skola som vi och vi har önskat att de hamnar i samma klass. Det vore nog bra för tryggheten.

Jag har funderat en del på det där om vilken skola man ska välja. Vi har egentligen två här som vi kan välja på i första hand. En som verkar helt underbar - mycket yta, relativt nybyggd och kompetenta pedagoger MEN det är bara upp till år fyra. Sedan får de byta till den andra skolan som vi har att välja på. Den är stor och ganska fin den också, för att inte tala om närmare stationen än den andra - men det finns inte så mycket lekyta till de mindre barnen.

Är det bättre att de går på samma skola i nio år om möjligt, kan det bli problem med att byta skola mitt i skoltiden? Nu har vi sökt till den där skolan där barnen går i fyra år, vi tror att det är viktigt att det är en bra miljö. Blir det problem med skolflytt senare får vi ta det då. Tror jag. Vi har ju ett litet tag på oss att ändra oss...

2 kommentarer:

  1. Jag, som ännu inte har egna barn, tycker ni gör rätt. Hemma i den ort jag kommer från fanns ordinarie skolan 1-6, en mindre skola 1-3 som sedan kom till oss för mellanstadiet. Dessutom fanns två skolor en bit ut på landsbygden med blandade klasser fram till 6. Så alla fick byta till högstadiet & vissa även inför mellan & nog blev det folk av oss ändå, iaf de flesta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det ju. :) Själv hade jag olika skolor i låg-, mellan- och högstadiet - men klassen var för det mesta den samma. Och så borde det ju bli här också.

      Radera