lördag 15 september 2012

Kvällens middag...

Jag hann fixa middag innan jag åkte. Inte helt nöjd med såsen, den skar sig lite, men det beror förmodligen på att jag bytte lite råvaror...

Fläskfilé i ugn

Ingredienser

600 gram fläskfilé
3 hekto färska champinjoner (skivade och stekt)
75 gram ädelost (jag tog västerbottenost istället)
2 dl vispgrädde (jag tog matlagningsgrädde)
2 dl créme fraiche (jag tog lätt crème fraîche)
1 dl persilja
2 tsk kinesisk soja

Instruktioner

1. Stek champinjonerna, lägg dem i en ugnstålig form. Sätt ugnen på 200 grader. Skiva köttet och lägg på svampen. Gör en sås av ädelost, grädde, créme fraiche och soja. Koka tills osten smält, tillsätt persilja och häll såsen över köttet och svampen. Ställ formen i ugnen ca 20 minuter. Ta ut formen och vänd på köttet. Ställ in formen igen i ugnen ytterligare ca 20 minuter. (Jag hade helt enkelt inne fatet i ugnen i 35 minuter.) Strö över färsk persilja.

Receptet finns på Kokaihop.

Jag förberedde ris till maten, men jag hann bara testa köttet, såsen och champinjonerna. Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar