lördag 19 juli 2008

Filmer jag har sett nyligen

Det blir lite sporadiska uppdateringar så här när båda har semester. Helgen har i alla fall varit bra hittills.

I fredags såg vi No Country For Old Men. Maken var helt salig när vi hyrde den, sade att det var något av det bästa han sett i år. Jag kan inte riktigt hålla med om det. Skum film. När filmen var slut var jag ganska förbannad faktiskt och vi pratade ganska mycket om filmen efteråt. Det är på sätt och vis ett ganska gott betyg till bröderna Coen. Man behöver prata om filmen efteråt, få den förklarad av någon annan som sett den, tror jag.

Det jag håller med om är att skurken, spelad av Javier Bardem, var bland det läskigaste jag någonsin sett i en film som inte utger sig för att vara en ren skräckfilm. Han fick en Oscar för sin prestation och det måste jag hålla med om var otroligt välförtjänt.

Kort sagt: Jag ångrar inte att jag sett den, men så bra var den faktiskt inte.

I går såg jag äntligen Iron Man. Åh vad jag älskade den filmen! Så jäkla underbar! Jag gillade specialeffekterna, och även självklart Robert Downey Jr:s repliker. Väldigt snygg film. Scenerna när han klär på sig Iron Man-kostymen är supersnygga. Och hans hjälprobotar sen då! Nej, jag blev helt förälskad i den här filmen. Den kommer garanterat att finnas i min DVD-hylla när den kommer ut.

Downey Jr är en av de coolaste skådespelarna jag vet. J föreslog att det berodde på alla droger han tagit under årens lopp. Jag är osäker, men han har det där speciella, lilla extra som inte alla har i Hollywood. Jag gillade honom starkt i Zodiac, men älskade honom här. Tydligen ska det komma en andra film med Iron Man, gissa om jag ska se den...?!

Han ska vara med lite kort i nya Hulken också. Både en kort visit av honom och Edvard Norton som Hulken? Sign me up!

En ganska kul replik från filmen:

[recording a log as he tests his rocket boots] Day 11, Test 37, Configuration 2.0. For lack of a better option, Dummy is still on fire safety.
[turns to robot]
If you douse me again, and I'm not on fire, I'm donating you to a city college.
[performs test then lands]
Please don't follow me around with it either because I feel like I'm going to catch on fire spontaneously. Just stand down. If something happens, then come in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar