tisdag 29 juli 2008

Home sweet home...

Sex timmars bilresa tillbaka och vi är hemma igen. "Hem till Stockholm igeeen..."

På vägen ner var det ganska uselt väder. Svärföräldrarna ringde t o m och varnade för att vi skulle ta det ultraförsiktigt, om vi ens skulle åka. Det pratades om störtregn och vattenplaningar och allsköns otäckheter. Och let's face it, det var inte en mysig resa. I Örebro lyckades bilarna bredvid oss skvätta upp en hyfsat stor vattenvåg på oss. Synd att jag inte hade uppe mobilkameran då...

Vi har haft en underbar vecka på västkusten, dessutom har vi hunnit med så mycket.

Det största som hände under veckan hade dock varken jag eller Maken något med att göra. Min systerdotter, S, ska bli mamma! Jag ska alltså bli gammalmoster eller något i den stilen. Jaja. Jag blev ju moster åt S när jag var sex år så nog kan jag bli gammalmoster när jag är snart 35. Eftersom bebisen kommer i februari så kommer jag att vara 35 dessutom... Något som är lite läskigt i sammanhanget är att jag drömde att S talade om för mig att hon skulle ha en bebis redan i maj.

OK, det var det häftigaste som hände när vi var bortresta. Vi hann dock att se en hel del saker när vi var hos mamma. Vi åkte till Skagen, som jag visade i tidigare inlägg visade med bild t o m. Det var verkligen jättefint där. Inte nog med att vi hade otrolig tur med både väder och sällskap, det var dessutom väldigt vackert där. Både jag & Maken blev sugna på att hyra stuga där nästa år. I varje fall några dagar. Det finns nog bara ett enda problem som jag ser det. Jag har inte en aning om vad de säger. Visst, jag pratar fort. Det är dock inget mot vad danskar gör. Skumma uttal dessutom. Jag förstår danska i teorin, alltså när jag läser språket. Problemen uppstår alltid när jag ska förstå vad de säger... Vi får se till nästa år. Det var i alla fall riktigt njutbart där.

Första doppet för i år blev det där också. Kallt som bara den, men jag var ändå i vattnet två gånger. Jag befann mig helt enkelt i vattnet tills det blev skönt att befinna sig i vattnet. Det tog sin lilla tid...

Vi åkte upp till Ed en gång också. Maken har aldrig varit där och jag tänkte att han skulle uppskatta utsikten över sjön Stora Le. Det han i stället koncentrerade sig på var om samhället* hette Ed eller Dals-Ed. Vi hade en ganska lång diskussion om detta och eftersom jag får anses vara lite mer sakkunnig än Maken på just detta fält så bestämdes det att samhället hette Ed och kommunen hette Dals-Ed. Självklart kan jag ha fel, men det stod i alla fall Ed på skylten som signalerade att vi kommit fram.

När vi skulle åka till Håverud för att se lite av Dalslands kanal (och förhoppningsvis även få lite lunch) kom jag på att det var ganska nära till norska gränsen från Ed. Både jag och Maken är intresserade av historia och gamla slott och då kunde jag fresta med en fästning, närmare bestämt den i Fredriksten. Jag har varit där ett par gånger, men inte Maken. Sagt och gjort, 3
40 minuter senare hade vi parkerat nästan exakt där som Karl XII sköts den 30 november 1718. Men vänta lite nu då... Det stod 11 december på alla skyltar och minnesmärken. WTF? Jo, jag hade lyckats glömma en liten sak. Norge och större delen av Europa hade bytt till den gregorianska kalendern och vi i Sverige höll kvar vid den julianska(eller om det nu var tvärtom).

Vi gick aldrig in i museerna som fanns där utan gick bara runt på själva området. Efter införskaffande av var sin stor glass (jag skojar inte, det var den största i Diplom-Is' sortiment) gick vi till monumentet som visade var Karl XII stupat. Lite mycket skuggor från träden runt omkring, men det syns i alla fall hyfsat. (Klicka på bilden så blir den större.)

När vi flåsande kom in i bilen igen (det var 31 grader varmt ute och det var inte svalare i bilen om man säger så...) var vi alla (jag, Maken & Mor min) hungriga. Vi åt därför lunch på Nordby köpcenter utanför Strömstad. Det komiska var att trots att vi befann oss i Sverige så såg vi inte mer än max fem svenskregistrerade bilar på hela parkeringen. Dessutom fick jag ett SMS som välkomnade mig till Norge när vi satt oss ner. Slutligen var även den första affären jag såg där inne - gissa tre gånger - norsk!

Detta var de stora sakerna som vi gjorde i veckan.Förutom detta så grillade vi, åt ostbricka och drack vin, fikade med syskon, solade, grillade igen... Ja ni fattar. Skön, lugn semestervecka helt enkelt.

Dessutom, när vi då åkte hem var det klart skönare bilresarväder:


* Det finns bara en enda stad i Dalsland och den heter Åmål. Söt stad, men frågan är om inte även detta kunde kallas för samhälle. 9000 invånare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar