torsdag 31 juli 2008

Mariefred, 30/7-08

Jo, vi gjorde ju en utflykt igår. När båten till Birka blev full hoppade vi helt sonika på båten till Mariefred för att utforska nya trakter. Eller nya och nya, det är väl tredje gången jag & Maken var på Gripsholms slott, men det är fortfarande vackert att gå omkring och se på allt. Dessutom var det så vackert väder!


Det finns så många tavlor att titta på där inne, från Gustav Vasa (som lät bygga just den här varianten av slottet) till ett hyfsat nytt på nuvarande kungen. Jag blev helt betagen av golvet i det första rummet vi kom in i efter att vi löst biljett...

... men även i väggdekoren i ett annat rum...

... och kakelugnen i ett tredje. Så många vackra mönster!


Det är verkligen roligt att spatsera omkring där inne. Vi funderade en del på hur roligt kungabarnen genom tiderna måste ha haft, det finns så många skrymslen och vrår att gömma sig i. Jag är dock skeptisk. Något säger mig att kungabarn förr inte hade det alltför kul.

Själva staden är väldigt söt. En man som satt bredvid oss när vi stannade för en glass* och en latte sade till sitt sällskap att hela staden var som ett enda stort museum. Han sade det dock inte som det var en positiv sak, men det tycker jag att det kan vara!

Hemresan skedde inte med ångbåt utan dito tåg. I alla fall en bit. Vi åkte från Mariefred till Läggesta nedre med museijärnvägen. Sedan bytte vi till ett alldeles vanligt InterCity-tåg in till Centralen. Lillen som var med blev alldeles betagen av alla tåg. Något säger mig att det inte var sista gången han åkte med detta färdmedel!

Dagen avslutades med en god middag hemma hos Big M. Därefter spelade vi Stockholmsspelet och den ende av oss som var infödd stockholmare* kom sist. Jätteroligt spel med kluriga frågor.

* Riktigt god för övrigt. Jag tog en kula lakritsglass, Maken åt pistage.
** Maken. Gissa om han gillade spelet...? :)

***

Very short summary: We didn't get on the boat to Birka so we went to Mariefred instead where there is a really old castle with a lot of beautiful paintings and other things. It was a nice day with good weather & fun company.

2 kommentarer:

  1. Is that Big M's baby? Precious. Soounds like a lovely day.

    SvaraRadera
  2. Yes it is. He is very cute. We had a really nice day there.

    SvaraRadera