onsdag 4 mars 2009

Kulturfyran: Jordens undergång och finanskriser

Veckans kulturfyra är intressant. Jag hade inte en aning om att jorden kunde ha gått under i måndags. Vad skulle man egentligen göra om alla katastroffilmer skulle få rätt? Eller Jehovas Vittnen för den delen...

1. Vad gjorde du 14.44 i måndags? När jorden kunde ha gått under.
Hemskt att säga, men *inte en aning*. Jobbade, antar jag. Trist att vara så nära sin egen död och det inte gav något spår över huvud taget.
2. Om du visste att jorden skulle gå under om en vecka: vad skulle du göra?
Vad finns det att göra? Jag skulle fortfarande inte ha obegränsat med pengar så efter jag maxat ut kreditkorten skulle jag vilja träffa familjen så mycket som möjligt. Om det var helt tvärsäkert att det skulle hända skulle jag nog också berätta för min chef exakt vad jag tycker.
3. I och för känns det som om förändringens vindar far över världen: först föll det kommunistiska systemet och nu faller det kapitalistiska systemet. Känner du av finanskrisen?
Ännu en gång hemskt att säga, men inte så mycket. Jag känner flera personer som varslats eller riskerar att varslas, men själv verkar det *ta i trä* lugnt. Det jag märker är att vi får fler elever, för komvux i stort kan det alltså vara positivt.
4. Vad tänker du kring det här med finanskris och att Metall går med på att sänka löner?
Om det är kris gäller det att klara jobben, i allra möjligaste mån. Därför kan jag tycka att det är ett bra försök. Sedan får det inte gå till överdrift, man ska fortfarande kunna klara räkningar och levnadsstandard. Dessutom ska det inte behöva följas av en massa varsel och avsked. Det är illa nog att behöva dra ner på lönen, att riskera bli av med det dessutom är inte en trevlig känsla.
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar