torsdag 12 mars 2009

Kulturfyran: finanskriser och konserter

Kulturfyran denna vecka fortsätter till viss del med finanskrisen och går sedan in på saker man unnan sig i alla lägen. Svårt, men jag ska försöka... Frågor i fetstil, direkt hämtade från sidan i fråga.
1. Har du drabbats av finanskrisen på något sätt?
Inte ännu. Förutom att saker eventuellt blivit dyrare har jag inte märkt av det ännu. Däremot märker jag att jag får fler och fler elever. När personer varslas och sparkas är det ofta ett gyllene tillfälle att plugga upp det där de inte hann med/kände för/orkade i gymnasiet.

2. Tror du att nedskärningar inom skolan, sänkta löner med mera är rätt väg att gå för att komma ur krisen? Eller kommer en del grupper att ändå se till att sko sig, som SEB-cheferna som såg till att höja sina löner istället, när de inte fick ta ut bonus.
Jag som lärare måste svara att nedskärningar i skolan aldrig är svaret, vad än frågan är. Tryggheten i skolan behövs. Jag kan tycka att det kan vara OK att sänka lönerna tillfälligt, men tills allt ordnat upp sig. Det borde alltså vara skriftligt på att lönerna höjs tillbaka när tiderna ser bättre ut.
Vissa grupper kommer alltid att sko sig på andras bekostnad. Tyvärr kommer det nog aldrig att ändras. Man får väl hoppas att t o m de skäms någon gång.
3. Michael Jacksons ska ge avskedskonserter och trycket är så stort att det kommer att bli dubbelt så många konserter, mot planerat. Nyligen läste jag en artikel om att människor beräknas gå på konserter och musikfestivaler som aldrig förr. Det verkar som om musik är något människor trots allt unnar sig, hur dålig ekonomin ändå är. Vad unnar du dig, oavsett hur dålig ekonomin är?
Jag unnar mig bio, god mat och emellanåt konserter. Det behöver inte vara något märkvärdigt, ibland kan det bara vara att gå ut och ta en öl med arbetskompisarna.K
4. Vad tror du om finanskrisen, hur länge kommer den att pågå?
Tyvärr tror jag att den kommer att pågå ett tag. Jag tror inte heller att vi sett den värsta delen här i Sverige ännu. När vi vet vad som kommer att hända med stora arbetsgivare som SAAB, Volvo, Ericsson och så vidare, då vet vi hurdan utsträckning krisen kommer att få.
Tillägg: Som sagt, nu varslar SAAB också. Det gäller bara att hålla tummarna för att de jag känner i de trakterna som arbetar med detta inte drabbas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar