söndag 29 mars 2009

Felsägningar på TV

Apropå de där reklamfilmerna med dåliga förlorare från Riksgälden? Här har vi en till. Visst, TV4 skriver fel månad i frågan, men att då svara att svaret på vilket viktigt slag som ägde rum år 1800 var Lützen känns ändå inte helt rätt. Hans försvar lät:
När jag hörde 14 juli tänkte jag på Frankrikes nationaldag, datumet lurade mig och jag blev helt ställd. Jag visste inte att Marengo var rätt, men då hade jag ju Frankrike i tankarna.
OK, men vad har slaget vid Lützen, 6 november 1632, med detta att göra då? Bättre lycka nästa gång...


2 kommentarer:

  1. "OK, men vad har slaget vid Lützen, 6 november 1632, med detta att göra då?"

    Inte ett skit så klart men det råkar vara så att det finns två kända slag vid just Lützen. Den 2 maj 1813 så drabbade 120 000 fransmän under Napoleons ledning samman med ungefär 70 000 tyskar vid just Lützen. Råkar man kunna lite mer än den historia man läste på högstadiet är det ganska troligt att man hört talas om Napoleons slag vid Lützen. Sen är det nog inte så troligt att man kommer ihåg just datumet, jag gjorde det i alla fall inte för än jag slog upp det på wikipedia. Intressant nog så om du slår upp Battle of Lützen på engelska wikipedia kommer du till en sida som hänvisar till de två slagen 1813 och 1632, internationellt sätt är de nämligen ungefär lika kända.

    SvaraRadera
  2. Där ser man. Jag har läst lite mer historia än på högstadiet, men är bevisligen ganska dålig på (fransk) krigshistoria. Kan inte heller påminna mig att jag har läst om detta slag någonsin, men det var intressant. Tack för tipset!

    SvaraRadera