onsdag 5 november 2008

Kulturfyran

Kulturfyran från Kulturbloggen denna vecka handlar, inte helt otippat, om USA. En bra premiärbloggning för mig att komma in i något nytt.

1. Hur amerikaniserade har vi blivit? Får det amerikanska valet för stor uppmärksamhet?

Jag tycker att vi är ganska ordentligt amerikaniserade, på gott och ont givetvis. Det har ju varit en himla täckning av den här valkampanjen, nästan lika mycket som om vi skulle ha fått rösta. Det känns som det är mycket svart eller vitt. Antingen är amerikanska saker eller företeelser jättebra eller jättedåliga, inte något mittemellan.

2. Vad betyder amerikansk kultur för dig? Vad är den första bild du får i ditt huvud när du hör orden “amerikansk kultur”?

Amerikansk kultur? Rent spontant - bombastiska krigsfilmer (Läs: Pearl Harbor* och Independence Day, t ex) och countrymusik.

3. Nämn en bok eller film som kommer från USA och som du tycker är bra.

Det är alltid lättare för mig att välja en film att skriva om än en bok. Jag måste försöka ändra detta beteende. Inte i dag dock. Sideways är en favorit, en sådan där film jag kan se om på nytt. Inte så bombastisk, men bra. Lost in Translation är också kanon.

4. Om du skulle få en resa till USA, vart skulle du resa då, om du fick välja?

Jag älskar ju New York, men jag tror att jag skulle valt att åka runt på västkusten. Se vingårdar och sådant. (Se föregående svar. Sideways är en stor inspirationskälla för mig...)

*Ja, jag hade skrivit en annan film här förut, men efter hyfsat långa diskussioner med A1 så bytte jag film. PH är för övrigt en av de sämsta filmer jag vet och har några av de sämsta skådespelarinsatser jag vet. Av alla inblandade. I synnerhet Ben Affleck. Men, det *är* en bombastisk krigsfilm och därigenom en - för mig - typisk amerikansk film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar