lördag 15 november 2008

Helgen - så långt vi nu kommit

Gårdagen var kul. A1 var här och vi åt gott och såg på film. Det blev det där bra avsnittet av House och sedan I Am Legend. Igen. Jag var vettskrämd första gången jag och Maken såg den, men den här gången var det inte lika farligt och tur var väl det. Fortfarande ganska snyggt filmat, dock. Just dessa filmval var en del i mitt och Makens väpnade fredsavtal som vi har när det gäller film. "Jag ser något som du vill se och inte jag - om du gör samma sak." För det mesta har vi gemensamma val kring filmer, men ibland blir det dessa kompromisser, till A1:s ständiga glädje.

Idag började vi med en lunchfika på stamfiket och en snabb sväng in på Erikshjälpens second hand. Ungefär som vanligt alltså. Sedan blev det en lite mer unik dag. Vi åkte till Norra begravningsplatsen i Solna och gick runt bland gravarna. Några riktigt vackra foton blev det också. Egentligen skulle vi ha med en karta över var de mest kända personerna där vilar, men det blev inte riktigt så. Vi hittade dock några ändå, bland andra Gösta Ekman d ä och Folke Bernadotte, men missade August Strindberg och Ingrid Bergman.

Anledningen till att vi åkte till en kyrkogård? Tja, det är vackert, tyst och rofyllt. Jag kan fota en hel del vackra blommor och träd. Dessutom tror jag att det berodde mycket på ett samtal Maken hade med A1 angående den där kyrkogården i Paris, Perè Lachaise, där Jim Morrison bl a har sin sista vila. Dessutom finns Makens farmor och farfar där. Vi hittade dem efter lite letande, mycket p g a att vi parkerade på andra sidan kyrkogården mot vad vi brukar göra.

5 kommentarer:

  1. Förut bodde jag nästan intill en kyrkogård och det blev vanligen flera besök i veckan! Det är ofta fina, rogivande och paradoxalt nog lite inspirerande platser...! Om man inte är på fel humör...

    Men jag har faktiskt aldrig varit på stora Skogskyrkogården i Sthlm och så har jag inte aktivt letat kända personers platser. Var är det nu Anna Lindhs grav finns?

    SvaraRadera
  2. En snabb googling senare: Katarina kyrka. Jag trodde faktiskt på Adolf Fredriks kyrkogård, där Palme och Branting ligger.

    SvaraRadera
  3. Ah, Norra Begravningsplatsen och Gösta Ekman :) Mycket trevligt! (men liten makabert....;) )

    SvaraRadera
  4. Lite kanske, men det är mycket vackert och rofyllt på kyrkogårdar. Jag är förtjust i gamla kyrkor också.

    SvaraRadera
  5. Vi kan ta en gemensam kyrkogårdspromenad, när jag kommer och hälsar på dig i norrort!

    Just det, Palmes grav har jag iaf sett, men då var den tyvärr lite tilltufsad och inga blommor på, trist.

    SvaraRadera