måndag 28 april 2008

Fyra önskade: Historiska personer


Saras fråga denna vecka är på samma gång mycket lättare och mycket svårare än förra veckans. "Vilka 4 + historiska personer önskar du att du fick träffa?" Så många människor, så lite utrymme...

Det finns så många personer jag skulle vilja sitta en timme eller två med och bara fundera hur i hela fridens namn de är funtade. Både Stalin och Hitler ligger på den listan, av hyfsat klara skäl. Men, här kommer en något utökad lista på personer jag vill träffa*, utan inbördes ordning:
  • Olof Palme. Jag var bara 12 år när han sköts och skulle vilja veta mer om honom. En man som väcker så många känslor långt efter sin död måste vara intressant!
  • Gustav Vasa. Apropå att väcka känslor efter sin död, alltså. med tanke hur mycket propaganda han lämnade efter sig skulle jag vilja veta - direkt från källan - hur han egentligen var.
  • Jane Austen. Självklart kan jag inte låta ett inslag utan någon referens till Mr Darcy smyga in. En mycket spännande kvinna!
  • Raoul Wallenberg. Jag vill veta varför han gjorde så mycket när han inte behövde och jag vill veta vad som hände honom. En av mina största hjältar.
  • William Shakespeare. Sjukt produktiv kille. Här vill jag främst veta hur han kom på allt och om han verkligen skrivit allt själv. Om inte vill jag också få veta hur han lyckades stjäla texter.
Det finns ett gäng personer till, men det här är de första jag kom på att jag ville träffa. Kul veckofråga!

*Skribenten vill påpeka att hon blivit hyfsat indoktrinerad av sin historielärare på gymnasiet en gång i tiden och tycker att klassisk historieskrivning, med kungar i spetsen, är sjukt intressant...

2 kommentarer:

  1. Vad kul att det är att läsa er andras listor, då ser man ju hur många fler personer man vill träffa! Shakespeare, Austen...åh de skulle ju också varit med på min lista.

    SvaraRadera
  2. Det var helt enkelt en fråga om prioritering. Och vilka jag kom på först. :)

    SvaraRadera