onsdag 14 mars 2007

Tillbaka till skolbänken - På den andra sidan...

Min syssla för de närmaste veckorna? Roligt att ni frågar. 688 sidor om unionsupplösningen 1905. Detta är en av böckerna jag ska läsa till min lilla uppsats på 12-15 sidor. Sammantaget ska jag läsa 1200-1500 sidor litteratur till detta arbete. Detta är förmodligen straffet för att jag skjutit upp till långt-efter-morgondagen det jag kunde gjort för en herrans massa år sedan. *

Jag funderar på att även läsa boken till vänster, Goda grannar eller morska motståndare. Problemet är bara att den är utlånad till den 11/4. Jag hade tänkt att att bli klar med det här så snart som möjligt. Vi får se hur vi ska göra med det här.

En annan storsäljare är ju Union & secession : perspektiv på statsbildningsprocesser och riksupplösningar. Jag har för mig att jag läste den när jag skrev på min C-uppsats för andra gången, men jag är inte helt säker på det.

Jag älskar att läsa böcker, det är absolut inte därför som jag är en aning gnällig nu. Känslan av att läsa gamla böcker som ältar det nu-för-tiden relativt kända faktum att Sverige förlorade Norge lockar mig dock inte överdrivet mycket. Därför kommer jag att läsa böcker som är från de senaste 15-20 åren. Då har författarna i alla fall såpass mycket självinsikt att de hyfsat väl kan se att unionen aldrig hade fungerat i längden. Att den höll mellan 1814 och 1905 är ett mirakel i sig.

Nå ja, jag har satt mig i båten, nu gäller det att ro som bara fan. Här ska skrivas om unionsupplösningen. Just när jag trodde att jag kunde bli fri från den så sugs jag tillbaka igen. Hmm... Den sista meningen visar mig att jag sett lite väl mycket Sopranos. Jag tänker på figuren Silvio som djäkligt ofta imiterar Al Pacino från Gudfadern III: Just when I thought I was out, THEY PULL ME BACK IN! Jag har inte sett den filmen själv ännu**, så jag vet faktiskt inte om det är likt.


*Jag överdriver inte. Jag skulle ha varit klar 2000...
** Jag vet. Det är fel av mig att inte ha sett hela serien med tanke på hur bra de är. Jag såg inte I & II förrän i somras. Jag har svårt att se att nummer III kan toppa de två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar