onsdag 18 november 2009

Favorit i repris

Igår började jag mitt repriserande av Vita huset (The West Wing). Två avsnitt blev det och det blir minst lika många avsnitt idag. Den ligger inte bara högt upp på min personliga tio-i-topplista. På IMDB ligger serien på 9.0/10 när besökarna själva får bestämma.

Det syns ganska tydligt att Rob Lowe var en av personerna som serien skulle bygga på. Han är den förste man ser i första avsnittet. Han är också den person som får mest personligt utrymme i början. Främst på grund av att han råkar ha sex med en kvinna som inte bara pluggar till jurist och jobbar extra som bartender. Hon är också en call girl, och en riktigt välbetald sådan...

Sam Seaborn: About a week ago I accidentally slept with a prostitute.
Toby Ziegler
: [pause] Really?
Sam Seaborn
: Yes.
Toby Ziegler
: You accidentally slept with a prostitute?
Sam Seaborn
: A call girl.
Toby Ziegler
: Accidentally?
Sam Seaborn
: Yes.
Toby Ziegler
: I don't understand. Did you trip over something?

Att denna call girl spelas av Lisa Edelstein, som senare får rollen som Lisa Cuddy i House, hade jag glömt tills dess jag såg om avsnittet igår.

Jag vill förmedla hur mycket jag älskar denna serie på grund av att den är välskriven, välspelad, intressant, innehåller så bra musik som passar in i scenerna... Om ni inte förstått än, läs då denna text om hur bra Vita Huset är. Jag håller med om varenda ord som skrivs!

2 kommentarer:

  1. Instämmer, Vita Huset är bland det bästa jag sett. Smart, rappa dialoger, bra karaktärer och spännande miljö. Men jag har inte ens sett alla delar, så kanske kan jag låna något av dig sen? (Antar att du har box?)

    SvaraRadera
  2. Självklart, vi får se vem av er som lånar dem först, du eller A1. :-)

    Jag har samlat på mig alla boxar med tiden. Säsong 1 och 2 är med engelsk text. Säsong 3 har i o f s svensk text, men jag tror att översättaren gick på kraftiga droger. En del av översättningarna är helt uppåt väggarna. Men ganska kul.

    SvaraRadera