fredag 15 juni 2012

Sjättenovembersvägen

Idag åkte jag och pojkarna förbi Sjättenovembersvägen. Måste säga att jag blev nyfiken rörande uppkomsten av namnet. Wikipedia ger mig - nästan alltid - svar:
Gatan har erhållit sitt namn efter Gustav II Adolfs dödsdag, 6 november 1632. Sorgetåget med konungens stoft gick längs Göta landsväg och det högtidliga intåget i huvudstaden skall ha tagit sin början vid nuvarande Sjättenovembervägens sträckning enligt namnberedningens motivering från 1924.


Jag känner att jag som historielärare borde ha vetat det här, men min hjärna var inte riktigt med idag.

För övrigt har jag så smått börjat fila på ett inlägg om de där bussarna i Älvsjö som åker iväg utan att vänta på en mor med barnvagn. Två gånger. Andra gången stod jag vid busshållplatsen, utan någon annanstans att gå, och hade bara vänt mig om för att kolla klockan. Pusselbitarna fick höra en del nya ord från mig, innan jag kontrollerade mig själv...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar