tisdag 19 februari 2008

Idol i USA och i Sverige

Det är det här jag menar. Det är därför jag har väldigt svårt för svenska Idol. Detta försök att vara som storebror i väst. Det finns ingen Simon Cowell i svenska Idol, hur mycket de än vill det.
Det är juryn jag vill rösta ut. När jag ser hur avspänt amerikanerna promenerar sig igenom gallringsarbetet blir det tydligt att den svenska juryn är ett ankare kring programmets hals. Buttert självupptagna ger de svenska ”Idol” en trög proppmätt tilltalston.

Tack, snälla Andreas! Krönikan fortsätter:

Svenska juryn borde detaljstudera den största stjärnan som ”American Idol” producerat: jurydemonen Simon Cowell.

Må så vara att han ser ut som en sjukpensionerad porrskådis. Genom att para ett absolut gehör för hur musikindustrin fungerar med en stå-upp-komikers träffsäkerhet blir han en av vår tids stora tv-personligheter.


Nedanstående inslag såg jag i går på Idol. Det hade aldrig funkat i den svenska versionen. Det hade aldrig blivit så bra. Jag rekommenderar i synnerhet killens helgonförklaring av Simon C i slutet av sin audition. När han har blivit sågad, det är då som han i det närmaste jämför Simon med Messias. Funny guy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar