onsdag 6 februari 2008

Betygsförslaget...

Läste i DN och Aftonbladet om regeringens betygsförslag. Jag är inte helt övertygad om att det är rätt riktning att gå det här med betyg från årskurs 6. Däremot tycker jag att det är bra med fler betygssteg. Förslaget från herr Björklund & co är alltså stegen A t o m F. F=Underkänd, E-D=ungefär samma som dagens Godkänd, C-B= ungefär dagens VG.


I princip blir det alltså fler nivåer på betygen. Bra! En elev som ligger på G- och en som ligger på G+ är oftast inte på samma nivå. Det blir nog lättare för eleverna att se hur de ligger till med den här skalan. Jag hade nog kanske t o m velat ha en nivå till, alltså två nivåer även för betyget MVG.

Tillägg: Illustration från DN:s uppdaterade artikel.


4 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att ha betyg lite tidigare än idag, då det är från åttonde klass. Från sjunde klass vore nog lagom. Sjätte klass? Kanske. Men inte ett år tidigare. Lärandet måste bygga på lust i stället för på betygshets när barnen är unga. Annars lär man in av fel anledningar och då bir det bara pannkaka av allt ihop.

    Samtidigt kanske ett litet tidigareläggande av betygen (jämfört med idag) kan hjälpa till att få ungarna att fokusera på skolarbetet i den åldern då tonårshormonerna kan börja störa.

    SvaraRadera
  2. Snygg pergamentrulle by the way. :-) Hur bar du dig åt (kortfattat)?

    SvaraRadera
  3. Tackar! Jag bytte helt enkelt mall. Jag kan inte trixa med xml-kod, så jag gick in på sidan http://www.blogcrowds.com/ & funderade på vilken jag ville ha. Det var den här eller en med böcker på sidan.

    SvaraRadera
  4. Visst, det finns en poäng med fler betygssteg men om man inte nager konkreta krav och kunskapskriterier för de olika stegen, vilket man inte verkar ha tänkt göra, så är systemet till ingen nytta och godtycket florerar fritt.

    SvaraRadera